Jag har länge funderat att bygga en ROV men problemet för mig har varit att komma på en lämplig lösning på thrusters. Nu har jag efter att ha hittat detta forum börjat inse att en BLDC motor är vägen att gå (iallafall enligt bengt-re med fler). Jag har sökt på forumet och det dyker upp några ROV trådar men det verkar inte vara någon som faktiskt har byggt något (och lagt upp det som en tråd i projektdelen)?
Tanken är att den ska bli relativt liten helt enkelt för att inte behöva lägga ut så mycket pengar. Till kroppen tänkte jag använda en gjuten aluminiumlåda liknade vad du hittar t.ex. här på ELFA. Storleken kanske 20 x 16 x 10 cm. Inget är direkt spikat ännu (därav att tråden ligger under Idebanken ). Men den ska vara fyrkantig och inte rund eftersom jag inbillar mig att det blir lättare att täta den då. Hittade gummidukar från Biltema som borde bli bra som tätmaterial till skarvar.
Till drivning tänkte jag två motorer bak till som kör ROV:en framåt, bakåt samt svänger med och två motorer för att justera djupet.
3 bladiga propellrar tänkte jag köpa härifrån .
Visst är det väl så att när man har drivning på två propellrar bör man satsa på en höger- och vänstervriden propeller som då roterar åt olika håll snarare än samma håll?
Vilken storlek på motor bör man satsa på? Hur ska man tänka när man dimensioner en BLDC motor som är tänkt att användas under vatten? Är det någon här som har provat att göra en motor vattentät genom att demontera den och baka in den i epoxy? Går det överhuvudtaget att demontera en fabriksny motor eller bör man istället satsa på en BLDC byggsats som jag sett att det finns.
Här jag har hittat en hel del olika outrunners motorer och jag funderar på denna .
Någon som kan guida en vilsen själ i denna djungel av BLCD:er?