acrobat problem

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

acrobat problem

Inlägg av danei »

Jag försöker göra en PDF av en DOC fil och en XLS fil. Problemet är att sidan med tabellen hamnar på fel håll i PDF filen och jag lyckas inte få till det. Är det någon som vet hur man gör?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Installera tex CutePDF Writer som simulerar en skrivare.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Har du den "vanliga" Adobe Acrobat, eller vad använder du ?
Och *hur* gör du ?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Eller installera OpenOffice så kan du exportera till PDF direkt därifrån, och då borde det bli rätt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag försöker göra en PDF av en DOC fil och en XLS fil.

Ska det bli två PDF filer, en från DOC filen och en från XLS filen ?
Eller ska de slås ihop till en PDF fil ?
Eller ligger XLS filen/tabellen som ett objekt i DOC filen ?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja det är vanliga adobe acrobat jag använder version kommer jag inte ihåg. Men det är inte den allra nyaste. Kan vara 6 någonting.

Det är två separata filer som jag vill ha till en fil. Alternativet är om man kan vrida in tabellen i doc filen och konvertera den. Tabellen ligger på fel håll på papperet så att säga. Jag lyckas inte i word heller.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Använder du Adobe Acrobat så går det i den att vrida på sidor. I version 5 som vi har här på jobbet ligger funktionen Rotera sidor under Dokument-menyn (och har kortkommandot Ctrl-R).
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Går det att vrida på enkilda sidor? Jag lyckades bara vrida på hela documentet.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Alternativt; gör två olika dokument där båda är "rätt" vända, och slå sedan ihop dom till ett.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag försökte med det också. Först en PDF av excelfilen rättvänd, Och sedan en av DOC filen och xls filen. Men den kom på fel håll ändå.
Nerre

Inlägg av Nerre »

danei skrev:Går det att vrida på enkilda sidor? Jag lyckades bara vrida på hela documentet.
Ja, i Adobe Acrobat går det. Inte i Adobe Reader (folk blandar väldigt ofta ihop dessa).

Adobe Reader är gratis och används för att visa/skriva ut PDF_filer.

Adobe Acrobat kostar pengar och används för att skapa och redigera PDF-filer.

Om det nu är så att danei faktiskt inte har Adobe Acrobat utan bara Adobe Reader blir det värre. Jag skulle nog i ett sånt läge gjort två PDF:er och sen använt t.ex. Multivalent eller pdftk för att rotera den ena och sen slå ihop dem till en PDF.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om jag haft acrobat reader skulle jag väl inte kunna göra någn PDF alls.
Och jag skulle väl inte säga att jag har den riktiga acrobat när sodjan frågade. Jag har den vanliga. Dock dåligt med erfarenhet av den.

Är det någon som skulle kunna göra jobbet? Vrida sista sidan i en PDF eller foga samman två office filer till en PDF.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jag kan vrida sista sidan åt dig om du vill. Skicka filen på min mailadress.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Som sagt var, i version 5 ligger kommandot i Dokument-menyn. Just att rotera sidor är inget ovanligt behov om man t.ex. skriver ut blandat stående och liggande sidor, så det borde ligga tämligen tydligt i nån meny.

I samma meny (i femman) ligger kommandona för att ta bort sidor, lägga till sidor, beskära sidor osv.

Och det går utmärkt att göra PDF:er utan Adobe Acrobat, det finns flera gratisprogram som "ser ut" som en skrivare men skapar PDF:er (de flesta använder Ghostscript för det). CutePDF har nämnts tidigare.

Och det är skillnad på "riktiga" Acrobat och "vanliga" Acrobat (kolla vad som skrivits i de tidigare inläggen:-). Adobe Reader hette ju Acrobat Reader förut men de bytte namn på den just eftersom folk blandade ihop den (folk som inte kände till Adobe Acrobat visste ju inte att Acrobat Reader var ett helt annat program). Just därför kan det vara ide att just dubbelkolla detta när folk har problem.

Men hur gör du PDFerna då? Skriver du ut till PDF Writer eller försöker du konvertera direkt från filerna? Utskriftsvarianten fungerar bäst har jag för mig.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag konverterade filerna.
Nu har jag fått hjälp så det är löst. Tack så mycket. Jag ska kolla den menyn när jag kommer hem. Det är ju bra att kunna till nästa gång.
Skriv svar