Bygge av labbhörna/rum! [Update på gång!]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Bygge av labbhörna/rum! [Update på gång!]

Inlägg av ElectricMan »

Jag har skissat och funderat länge på att bygga om mitt rum till ett mer "arbetsvänligt" ställe. Nu har jag visat mor och far hur jag vill att det ska se ut och hur mycket det kommer att kosta, först var farsan inte med på att hiva hans skrivbord, men med lite snack så gick det :D

Jag gillar svart och metall, så temat blir då nåt i den stilen. :)

Just nu har jag ganska liten arbetsyta tycker jag, det blir ofta att man sitter på "tangentbors utdraget" och meckar. (nu är det inte så farligt stökigt som ni ser)
Bild
Bild

Man tar vara på den plats som finns 8)
Bild

I garderoben. (såg nu att hyllplanet har böjt sig :D)
Bild

Här är "döda hörnet" vid skrivbordet och fönstret.
Bild

Såhär har jag skissat att det ska se ut.
Bild

Bild

Någon som har något att säga om designen eller bara kommentarer? :)
Senast redigerad av ElectricMan 10 september 2009, 18:55:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Snyggt upplägg men det verkar lite tight vid dörren?(mellan skrivbord och TV-hyllan)
Kanske bara är perspektivet dock.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Det är ungefär 50cm (kanske är lite lite?) Men när man bygger kan man ju anpassa det så att det funkar. :)

EDIT; nu har jag 44cm mellan :D
Användarvisningsbild
marcla

Inlägg av marcla »

Snyggt!
Vad använder du för CAD-Program?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Ser helt klart ut som Sketchup. http://sketchup.google.com/
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Snygg 3D-skiss. :tumupp:

Jag gillar också mörka färger, men tänk på att det kräver mer ljus då.
Annars sugs ljuset upp i de mörka färgerna. När man bygger med elektronik så behöver man ju gott om ljus...

Sedan bör bakgrunden bakom bildskärmen vara neutral. En tydlig färg går bra, men se upp ifall du tänkt ha tapeter med tydliga mönster.

edit: Jag gillar hyllorna med komponentskåpen, men labb-agget ser ut att sitta lite för högt. Tänk dig att du sakta behöver öka strömmen och samtidigt ha ett vakande öga på labbplattan på bordet. Det blir lite jobbigt när det är så långt mellan bord och labb-agg.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Stiligt electric_man!!

Skall du verkligen ha datorn där den står på skisserna?
Jag skulle nog ställt den bakom papperskorgen för att maximera benutrymmet!
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Praktiskt med hyllorna ovanför bordet. Själv skulle jag skippat hurtsarna under bordet, de blir bara i vägen om du vill sitt vid sidan om datorplatsen och jobba.

Jag kommer också att bygga ett arbetsrum från scratch inom kort. Viktigast för mig är att få jobbdatorn på samma bord som elektronikpyssel avdelningen. Datorn, oscilloscop, labbagg, lödkolv, osv. skall vara inom armlängds avstånd.
laban12

Inlägg av laban12 »

Hjälp vad mycket prylar, jag får migrän :D

1) Jag tycker mig se att ni bor i villa - du har inte möjlighet att inreda labbhörna i någon källare/vind/förråd?

2) Paketera ner sådant du inte använder så ofta och förvara i någon källare/vind/förråd!

3) Kika på IKEAS sekretär JONAS, med en sådan kan du enkelt gömma din labbhörna när du tar hem tjejer för att gosa lite. Annars kan du lika gärna stämpla "nerd" i pannan - och det skrämmer bort tjejerna!! ;)
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70103679

4) Spara inget onödigt. Fundera på om "bra och ha" verkligen kommer att bli bra att ha. Tro mig, jag har kartonger med "bra att ha" i garaget som jag flyttat med mig fram och åter i 20 års tid! Det kommer aldrig bli "bra att ha". Gör inte om mitt misstag! :)

5) Finns möjlighet till loftsäng? I så fall kan du ha labbhörnan under!
Om inte annat kanske du kan höja sängen halvannan meter över golvet och ställa in förvaringsskåp under? Återigen för att kunna stänga om prylarna!

Lycka till!
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Se till att rummet ser ut som ett rum, INTE en verkstad.
En hörna med lödstation, labbagg och ett sortimentskåp är helt ok.
En hel vägg av hyllor fyllda med skrot kommer definitivt att ge henne "ölburkssamlings och pilkastningssyndromet" (heminredningsfenomenet).
Sen tycker jag personligen att inredningen (med undantag för tavlor och plancher) skall vara lägre än; ca. upp till min haka -Det ger mer lugn och harmoni.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Varför tänka på hur en ev framtida tjej skulle reagera på hobbyn? Om man vill hitta någon så är det väl fint om denne accepterar ens intresse för elektronik! Eller?

Snyggt cadat!! Kör så det ryker!
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Jo självklart men hur många tjejer tycker att det är romantiskt att hångla i en verkstad?
Visst; det går att sitta i vardagsrummet, men när mor och far är i antågande kanske man vill dra sig undan.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Sätt luckor på hyllorna där du hade tänkt förvara "bra att ha", gör mycket för intrycket (och gör det lättare att slänga in massa skräp utan att det ser ostädat ut och någon klagar)
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Något annat att tänka på kan vara att ha en skyst kabelgömma/ränna samt uttag vid bakkanten på skrivbordet, blir lite smidigare när man arbetar med något. Kanske kan vara värt en fundering i alla fall.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

* Ljusa väggar och ytor är bra för syn och humör, Speciellt i Norrbotten.
* Fritt under bordet så man inte blir distraherad.
* Organisera det lättstädat, och tänk på att öppna hyllplan = DAMM + tjejskrämmare syns..
* Ordna ledningssamlare så att dom inte samlar damm på golvet och hindrar sopkvasten.
* Lödutsug, lödrök är inte det mest hälsosamma..
* Sekretär för att gömma tjejskrämarna ;)
* Förflytta servrar, bra-att-ha, och det där plåtskåpet till något förråd &serverrum.
* Lättåtkomliga uttag för 230V, Ethernet, osv..

Och som sagt tjejer är väldigt känsliga för intryck speciellt om det är plottrigt och färger inte går i varandra.
Skriv svar