inget ljud från en NAD receiver 7150

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
andrew35
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 januari 2007, 10:18:41
Ort: blekinge

inget ljud från en NAD receiver 7150

Inlägg av andrew35 »

HEj
Jag har en förstärkare då som inte det kommer något ljud från.
Allt verkar funka såsom att den hittar radiokanaler osv. (vad den nu kan x] )

Den har för länge sedan varit inne på reparation, o då var de samma fel tror jag:P Då har jag för me att de var några/någon kondensator som gjorde det, men som sagt: ingen aning.

En sak till , när man startar den har jag för mej att det brukade komma ett klickljud innan ljudet kommer, det händer inte nu..

Så här är några bilder så ni ser hur det ser ut:
http://img517.imageshack.us/my.php?imag ... 353qu3.jpg


Bild
Bild
http://img398.imageshack.us/my.php?imag ... 362hs1.jpg
Bild

Bild
mvh AndreaS
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Inlägg av Danny »

Det verkar som du har fel i högtalarfördröjningsdelen. Jag hade liknande fel i min sharp optonica.
Relät ville inte dra. Felet låg i indikeringsdioden på fronten. Trebenare. Indikerar först rött för att sen övergå till grönt när relät drar.
Tog ett tag innan jag hittade felet. Måste vara en på miljarden att ett sådant fel uppstår. Lysdioderna brukar fungera i evigheter...

Bild
andrew35
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 januari 2007, 10:18:41
Ort: blekinge

Inlägg av andrew35 »

Ok ska kolla det, men om du kollar på några av kondensationerna ska de ha sådant brunt klet på sig`?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Det bruna kletet kan vara lim (kontaktlim) för att kondensatorerna inte ska vibrera.
Det bruna kan vara innehållet i kondensatorn också, vad är det för konsistens på kletet, segt? sprött?
Det kan också vara fel i slutsteget så det ligger likström ut och då slår inte högtalar relät till, samt alla andra möjliga fel.

Protte
andrew35
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 januari 2007, 10:18:41
Ort: blekinge

Inlägg av andrew35 »

det är hårt som lim =/ Men något är fel iaf, för relät inte vill slå på
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Det kan vara så att relät inte ska slå på, Det kan ligga DC på slutsteget och då räddas dina högtalare från att brinna upp. Relät ingår i en skyddskrets som kanske gör vad det ska, inte slå på. Men visst det kan vara fel på reläkretsen också. Mät upp spänningen mellan slutransistorerna som vid dubbel spänningsmatning ska vara väldigt nära noll.

Protte
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Inlägg av Kjelle »

Vad är det för slutsteg, vanliga transistorer eller STKXXX moduler ?

Kjelle
Skriv svar