Bränsleförbrukningsmätare till äldre bil

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Gimpmannen

Bränsleförbrukningsmätare till äldre bil

Inlägg av Gimpmannen »

Tjoho.
Hade tänkt att bygga en mätare för hur många liter/mil bilen drar.
En sån mätare brukar ju finnas på nyare bilar som direkt vid gaspådrag visar hur mycket soppa bilen förbrukar, men mina bilar är av kalibern skattefri (30 år plus) och har inte dessa mätare, OBD-II-hål eller någon annan elektronik heller för den delen (diesel..).
Insprutningen är helmekanisk så det går inte att mäta spridarnas öppetider elektroniskt. Bränslepumpen styrs av motorvarvtalet (mekanisk) och allt bränsle används inte utan överflödet rinner tillbaks till tanken.
Det verkar som om det enda sättet att mäta bränsleförbrukningen är just att mäta hur mycket bränsle som flyter in/ut ur motorn.

Så. Jag har kollat på några festliga flödesgivare från Conrad. (typ sån här eller liknandehttp://www.conrad.se/?article=150391). Två såna, en för inkommande bränsle och en för överflödsbränsle, skulle ju ge lämpliga data för bränsleförbrukningen. Och så slänger man på några magneter på kardanen, och en induktiv givare så har man bilens hastighet.

Frågan nu.. hur kopplar man ihop detta bäst och presenterar resultatet?
Helst skulle resultatet gå att se på en analog mätare (eftersom det rimmar lite illa med illröda sjusegmentare på en veteranbil..), det är ju relativt enkelt och billigt att ordna med en voltmätare som man meckar om tavlan på.

En polare föreslår ett Basic STAMP II-chip. Om man kunde koppla flödesgivarna/kardanen till någon slags frekvensräknarchip (finns det? måste ju..), dra frekvensen från räknarna till Basic STAMPen och räkna där, samt via en D/A driva voltmätarn.. vad tror expertisen om detta?
Frekvensen skulle vara ganska låg från flödesmätarna, typ 1-200Hz. Kardangivaren skulle röra sig från ca 3Hz (tomgång, ettans växel) till 83Hz (5000rpm, fyrans växel) men det går ju peta dit fler magneter om man vill ha upp frekvensensspannet lite.

Tankar, idéer, funderingar?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att ta en Basic Stamp (BS) till detta kan nog fungera men det är dyrt, besvärligt och långsamt.

Mitt råd: ta en mikroprocessor (µC) och koppla den till att mäta allt. Jag hade vald en PIC för att jag är van vid dom och projektet är relativt enkelt.

När allt är mätt och räknat ihop får du ett tal/värde och detta kan du sedan skickar ur på lämpligt sätt, t.ex. med PWM-utgång.

Då har du det bästa från alla världar: exakt mätning och analog visning.

Skulle jag göra en sådan grej hade jag vald en Renesas-processor men det är för att jag tycker att den är bra men den är nog lite overkill till detta.

Jag håller mig långt borta från BS, de är dyra och långsamma, visst har de en låg inlärningströskel men det är det enda bra man kan säga om dom. En bra programmeringsenhet (t.ex. WISP648) kostar mindre än en BS2 och kan programmera ett antal olika PIC-kretsar som var isär inte är dyra.

Alltså är det ekonomi i att köpa en WISP648 + ett par kretsar direkt.
Senast redigerad av Icecap 18 juni 2008, 08:54:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

När jag meka bs2 så vill jag minnas att interrupter saknades, med 3-4 pulssignaler som ska räknas samtidigt så kan det nog bli tråkigt att få till det i en BS2.

Så jag är på icecap linje :)
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Jag vill också ha en sån :) . Problemet är att jag vill göra de flesta projekt jag läser om på forumet.
En fundering. Skulle det vara mycket extra jobb att sätta dit en GPS modul istället för magneter på kardan. De och givaren blir ju väldigt utsatta för smuts o.dyl. Med en GPS kan du ju också få extra funktioner som en väldigt exakt Hastighetsmätare trippmätare m.m.

Håkan
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kalibrerar du "däckometern" så blir den väldigt exakt. GPS funkar inte i tunnlar etc.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Vill minnas att jag läst om en snubbe som byggde en bränsle dator till sin båt. Han hade stora problem med utsignalen från flödesgivarna. Tydligen så "pulserar" bränslet rejält till en diesel och givarna hade lite problem med det...

Ska se om jag kan hitta sidan

Edit: Här är sidan Kolla Maj-Augusti 2004, gillar kommentaren :
Tur att båtgrannarna känner mig vid det här laget. Som någon sade när jag lyfte ut oscilloskopet på bryggan: "- Det var en stor multimeter du kör med"
För övrigt jätte interessant läsning, den absolut mest seriösa byggdagbok jag sett...
Skriv svar