Hemmabyggd UPS mot färdig

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Hemmabyggd UPS mot färdig

Inlägg av lgrfbs »

Skulle det vara en bra idé ekonomiskt att bygga en egen UPS till en hemma
server jämfört med att köpa en fabriksfärdig med samma prestanda?

Hemma bygget:

Kod: Markera allt

/--------------\
Väguttaget-----[Trafo 230 -> 12V]-+--[*----* /////Relä]--[Kondensator bank]-+-[Drivkort för MB]-----[Moderkortet + HD]
               [Bilbatteri 100Ah]----[*               ]                      \___[Mediakonvertern(opto-TP)]

Bilbatteri
http://www.bannerbatterien.com/banner/p ... ndex10.php

Relä
37-145-16

Drivkort för MB
http://www.icd.se/default.aspx?aSa=Vp&Pi=805

Kondensator bank
Lågimp ellyt 8200uF/16V
Ellytkond 22000uF/16V
Ellyt 220000uF/25V M12

Edit: Ändrader PSU till UPS vilket är mer rätt.
Senast redigerad av lgrfbs 14 juni 2008, 00:57:54, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

byt reläet mot två dioder,, och lägg 230 matningen någon tiondels volt högre än batteriets vilospännings å blir det i mitt tycke vettigare,

eller skippa allt växlande och mata alltid från batteriet och ha nätdelen/laddaren bra styrd, mist felkällor
ska du vara noga där ska du ha anslutningar nog för att kunna hotswappa batteriet mot ett annat
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Jag gjorde en likande lösning en gång, mest för utvärdera.

Det fungera bra vid mindre laster, men du måste ha en diod för inte strömmen från kondensatorn ska flyta bak till relät, utan det verkligen faller när inspänning dör.

Men som många kommer rekomendera så är det nog tekniskt bättre att ha allt liggandes över batteriet alltid. Men i mitt fall så kände jag inte för att köpa en maffig 13,8V nätdel, eller bygga en egen och svettas bort hur mycket effekt som hellst. Men har man inget hyfsat kraftigt labbagg att undvara så är det nog billigast med köpe-UPS.

Min konstruktion gick ut på en kraftig swtchad 12V nätdel, och en betydligt mindre underhållsladdare för batteribanken, En kondensator i storlek med en cola-burk (minns ej kapacitet), ett snabbt relä och en diod.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Coolt nätagg, för lågspänningsdrift.
Alla har ju maffiga 12 V-källor liggande: Gamla datornätdelar! Tyvärr räcker inte 12 V att ladda blyackar med (14,4 V), men det är garanterat en billig lösning.

Kan vara en bra idé med underspänningsskydd till betteriet också. Man får välja om man vid längre strömavbrott vill urladda och döda batteriet eller stänga av någon minut tidigare för att skona det.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

lgrfbs
Kan du inte ändra rubriken snart? Varje gång den här tråden dyker upp så "ler" jag åt din kufiska stavning. :wink:
Skriv svar