Testkort för AVR, LCD + annat godis (nu med film)

Berätta om dina pågående projekt.
zebs

Testkort för AVR, LCD + annat godis (nu med film)

Inlägg av zebs »

Såg Fagges testkort och blev inspirerad, så jag beställde en ATmega32 och började CADint:a... resultatet blev ganska bra, förutom att det verkar ha blivit ngt brajj med exponeringen i ena hörnet.. :?

Bild

Men men, nu ska det borras, och lödas lite.. så får vi se om allt hoppar igång! : 8)

Sen ska det på DS18S20-tempsensor, 192x64 LCD(beställt från MrMister), MPX4250 trycksensor o lite annat...
Senast redigerad av zebs 19 juni 2008, 12:54:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Jo ett såntdär kort får det bli när man har tid...
zebs

Inlägg av zebs »

Ngt som slog mig när jag "uppgraderade" från ATmega8/88/168 osv med TQFP 32 var att TQFP 44 var mycket "smartare" upplagd än den lilla... för där ligger portarna utspridda på olika sidor av processorn, vilket gör det nästintill omöjligt att få till allt bra med ett enkelsidigt kort.. så på det sättet var det ju bra att jag bytte... o sen köpte jag den till ungefär halva priset på electrokit, jämfört med ocker-elfa...

Just det, jag kan ju passa på att ställa en fråga, jag har köpt smd-lysdioder, men hur vet jag vad som är anod/katod? Det finns en grönmarkering på ena sidan, men frågan är ju vilken den är.. :?
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Markeringen är ett streck som i diodsymbolen: ---|>|---
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Har du ett instrument med diodtest? Isåfall mät
lysdoden, i rätt riktning kommer det att lysa (glöder endast)

Messersmitt varning... men du bör försöka få kristallen och
avkopplingskondensatorerna lite närmare MEGAN...
Det kommer säkert att funka ändå :)

Swech
zebs

Inlägg av zebs »

Ingen fara, jag tar mot alla tips o råd med glädje!!

Tänkte lite på det, men det blev så trångt.. men jag ska försöka fixa det till nästa kort.. ;)
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Det är ju ett testkort. Nu kommer du ju märka ifall kristallen är för långt bort för någon design. =)
zebs

Inlägg av zebs »

Good point, hur märker jag det? :)

BTW, ngn som vet hur man skriver text i kopparlagret i CADint? Finns det en smidig funktion eller måste man skapa en komponent? :S

EDIT: Nu kommer en bild med lite komponenter pålödda... min lödstation fungerar skit med SMD, eller är det jag som är vansinnigt dålig på det... men spetsen som jag har är ganska tjock, och lödtennet är 0.8, så det är väl också ganska tjockt...

Bild

Ngn som har ett tips på en HYFFSAT billig station som inte kostar, 5k-10k, eller existerar det inte ngt sådant?[/img]
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Ju längre bort kristallen är destå mer störningar genererar den ut i luften
Det blir också induktans i ledningarna från kristallen till processorn, detta
kan göra att kristallen helt enkelt inte startar...

I ditt fall så startar den nog. Har du tur/otur kanske du kan höra den
med en vanlig radio....

Nåja... jämfört med en 68HC11 så stör den nog ingenting... :)

Swech
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

När det gäller att löda ytmonterat är extra flussmedel att föredra. Blir mycket enklare då. Finns behändiga doseringspennor med fluss bl.a. på ELFA.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Bara en tanke. Jag har också varit med om att få fläckar av koppar kvar på en del kort. Oftast pga att man varit oförsiktig och petat med fingrarna på de och där med fått lite fett på kortet efter exponeringen. Det har hjälpt att bada den fula delen lite längre i etsbadet (alltså bara hörnet). Men var försiktig isf så du inte sabbar resten. Tänk på att etsvätskan tränger in en smula under fotoresisten och därmed sabbar lite av det som ska vara kvar.

EDIT: Snyggt kort förresten!
Matte

Inlägg av Matte »

För att skriva text i kopparlagret andvänder du bara text verktyget och väljer copper top/bottom. Problemet är att inte fylla över det då du gör GND fyll men skapa då innan en KeepOut Polygon runt texten så ska du se att det blir fint.
zebs

Inlägg av zebs »

Tack för all feedback o alla bra tips... ;)

Idag kom det ett paket från Kina, härligt!!

Bild

Och sen skulle det ju kopplas, lödas o programmeras.. och efter mycket om och med o några FAN JÄVLAR i HELVETE.. så hoppade den igång, det var lite bökigt att få till den sista controllern... men det löste sig också....

Bild
Bild

PS. Går det bra att bara köra en vanlig spänningsdelning istället för att ha den där potten hängandes där, lite drygt tycker jag.. :) DS
zebs

Inlägg av zebs »

Då väljer jag att ställa en till fråga 8) .... hur gör jag, om det går, för att visa ett numeriskt värde på displayen, som ska kunna uppdateras snabbt...

Säg att jag t.ex. vill visa värdet på ADC:n, 0-1023. Värdet baseras på en sensor, som ändrar värde väldigt fort...

Går det att göra detta på en grafisk LCD på ett bra sätt? Jag har gjort detta på en 2x20 LCD innan, och det fungerade utmärkt... jag har testat lite, men det blir ju lite laggigt eftersom man måste sudda varje siffra för att kunna ändra den... eller måste o måste, enligt hur min kod fungerar så måste man det....

För att exemplifiera, min trycksensor som mäter lufttryck, så kan trycket i ett insugsgrenrör öka och minska med ett väldigt stort språng på väldigt kort tid, och därför måste jag kunna visa mätdata i snabb takt....

Förslag? Idéer?
Användarvisningsbild
petterMAN

Inlägg av petterMAN »

Hur ser din kod ut i nuläget? skriver du 0'or till hela displayen för att ta bort de gamla siffrorna eller skriver du bara 0'or där siffrorna befinner sig?
Jag använder själv en 128x64 display till att visa turbotryck, acceleration m.m, där det finns krav på snabb uppdatering. Och jag har aldrig upplevt något lagg på min display, förutom då man skriver ut en graf från accelerometern. Då displayen ha lite svårt att hänga med.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=23091 Där kan du läsa om mitt projekt. Kan försöka fixa fram någon film ifall du vill så du ser hur snabbt värdena uppdateras.
Skriv svar