EAGLE - ERC Errors - kopplingsfel...

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
DanneA

Inlägg av DanneA »

Jag har ritat upp kretsschemat i Eagle och av någon underlig anledning fått ett motstånd som bara får får kontakt på ena anslutningen. ERC Errors säger: "Only one pin on net N$14".
I kretsschemat ser allt OK ut!?
Jag har provat att byta ut ledningarna och även motståndet. Jag har också flyttat alla berörda komponenter utan att få bort felet. Till saken hör att på kretsschemat i ena änden på motståndet sitter ett "punkterat" kors som kanske har något med felet att göra.
Någon som har svaret??? :?:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

En bild? Har du använt standardkomponenter från "rcl"-biblioteket?
Har du fifflat med rastern (grid) så du missar anslutningspunkten på ena sidan? Hur blir det om du tar tag i motståndet för att flytta det, hånger ledningarna med då?
DanneA

Inlägg av DanneA »

Ja, jag har använt standardkomponenter från rcl-biblioteket. Rastern är bara ändrat för mått i milimeter (mm) och flyttar jag motståndet hänger allt med. Jag blir inte klok på det här. Nu är det prickade korset borta i alla fall, men felmeddelandet är det samma. Hmm... Skumt...
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Du får inga fek typ "board and schematics not consistent" ellerliknade? Det är det enda fel jag har haft som har varit jobbigt att lösa, och det kommer oftast av att man har ändrat i schema eler layout utan att ha den andra filen öppen.
men det verkar ju inte vara ditt problem....

Du har ingen möjlighet att ladda upp/mejla filerna så man kan titta på de?
DanneA

Inlägg av DanneA »

Jag har lagt upp en skärmbild (screenshot) på www.geting.se, men tyvärr så säger den nog inte så mycket. Var kan jag ladda upp fien om någon vill titta på den? Det är ingen jättefil, 178kB stor (eller liten) ;-).

http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... ddning.png

Hmmm...
Där fick man använda förstoringsglas, testar html varianten oxå.

Bild[/url]
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Flytta motstånden R2 och Q1(!?) en åt gången så ser du om ledningarna följer med.
DanneA

Inlägg av DanneA »

Här är nog felet! Flyttar jag R2 hänger ledningarna med men när jag flyttar Q1 så hänger inte en enda av ledningarna med!? Varför inte?
Det ser helt schyst ut på schemat, ser ingen skilnad på dom ledningsdragningarna och några andra.
DanneA

Inlägg av DanneA »

Jag bytte ut Q1 som borde hetat P1 till en annan potentiometer och allt funkar! Tack till alla som har engagerat sig i problemet.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Ledningen var ju inte rak vilket kanske ställde till det... :?

Sen är det väl så att texten "Q1 BC547B" egentligen tillhör transistorn.
DanneA

ERC...

Inlägg av DanneA »

Så var det, alltså Q1 var transistorn och konstigt nog hade jag döpt potentiometern till P1 men det syntes inte någonstans. Potentiometern måste ha varit defekt på något sätt.
Skriv svar