Koordinatbord från scrath

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Koordinatbord från scrath

Inlägg av ghost_rider »

Hejsa alla!
joinade forumet idag, så nu ska ja ställa alla dumma nybörjarfrågor om fräsning :)
För att göra en lång histora kort, så är ja en fattig student med drömmar om en snik cnc maskin :) som styrs via datorn.
sagt var gjort o jag begav mej för att handla lite alu profiler i varierande storlek till mitt bygge.
koordinatbordet som är 20x30 cm stort (litet, eller lagom för mej) byggt på fyrkantsrör och L-profiler i aluminium. det ska kunna röra sig i x,y,z led.
stegmotorer är på inköpslistan (vet dock ej vilka) med styrenhet, ev tänker ja bygga det med ett litet chipp som heter Arduino som vi fick bekanta oss genom skolan (läraren som är ifrån spanien har varit med och gjort kortet)
ev. kommer GUI också att göras tillsammans med kortet.
så. en liten bild på det hela, det är som sagt inte färdigt har inte börjat på själva lyftanordningen som skall sitta under koordinatbordet.
summa summarum, så här långt är jag väldigt nöjd, precisionen i x o z led är perfekt (dvs glappar absolut ingetting), dock är jag lite orolig för själva lyftanordningen..men men

Bild
stor bild http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... T5755.JPG#
Bild
stor bild http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... T5756.JPG#
Senast redigerad av ghost_rider 26 maj 2008, 22:24:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Välkommen in i gänget!

Ännu en som har fastnat för Bauhaus alu-profiler...

Skall bli lite skoj att följa. Är dock ingen guru på detta område (finns många andra här på forumet som är det) så jag kan inte säga något om designens kvaliteter.
Nihilim

Inlägg av Nihilim »

Hur ska du driva gängstängerna? De ser inte lagrade ut?
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

till en början innan jag har fått ihopa det elektriska så kommer det bara att sitta vevar på . hm, jag hade en fundering på att sätta kullager på dom, tror du att det kommer behövas?
tanken är sedan att dom skall drivas med stegmotorer
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

jag ser inga lager på x&y heller är det bara aluminium mot aluminium?
om du bearbetar långt från mitten så kan du nog få rätt kraftig byrolådseffekt utan lagringar.

lager på gängstången är nog bra att ha om du ska montera på stegmotorer
om du bara ska veva så spelar det nog inte lika stor roll.
hur ska Z se ut/fungera?

Vad ska du fräsa med den?
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

x,y glider i skenor (alu-alu), samt att det avlastas mot vartannat i konstrktionen, på så sätt kan inte ngt kärva (byrålådseffekt) stabilt i alla ändlägen, men jag tänkte inte ha lager.. :? allt glider jätte lätt, altså om ja lutar bordet så flyttas allt till den riktning (om man inte har gängstaven förstås :) )

z riktningen hade jag tänk att det skulle funka som en saxlift (två kryss mittemot varandra) sen ska det sitta en rundstav i varje hörn som allt ska glida upp o ner på, ska även kompletera med L-profil i varje hörn, så att det verkigen inte ska kunna röra sig på ngt håll förutom upp o ner.
det kommer altså att bli två X (som en saxlift ser ut) en i var ände, dessa ska sedan kopplas ihop med rundstav för mer stabilitet, två ändar på krysset ska fästas o de andra ska kunna glida, dom två som som sitter längst ner ska oxå så klart kopplas ihop, för att sedan i mitten fästa en gängstav.

jag ska bara fräsa mindre saker, typ nya skal till larmdosor till bilen (bara för att den är så ful :D ), sen lite andra små saker.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

ok saxlift borde vara rätt lätt att bygga, ska du bygga en portal med spindel i eller har du en pelarborr eller liknande som du ska använda?
Glömde säga lycka till med projektet! :)
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

tänkte använda den pelarborr som ja köpte för ett tag sedan på swedol, har dock läst att man kan lika bra lägga ner om man tänkte använda en pelarborr.. men jag är optimist :)
skulle konan trilla ut vid belasting så får man gänga dit den :wink:
Nihilim

Inlägg av Nihilim »

Spindeln på en pelarborr är inte lagrad för att ta upp radiella krafter... Det kommer nog gå lagom bra...
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

hur då menar du? kommer lagerna att ätas upp? eller glapp från början?
spufuz

Inlägg av spufuz »

Inget glapp från början men kommer att bli. Beroende på vad du ska köra i för material så kommer det gå sådär som sagt innan.

Har du funderat över att använda åtminstone trapets-gängstång istället för vanlig M-gängstång?
Skriv svar