Programmera 8048 med JAL

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
kebabpizza

Programmera 8048 med JAL

Inlägg av kebabpizza »

Hej! Experimenterar med en 8048 (PIC Programmer) från Velleman. Den har sex LED och fyra switchar. Jag har lyckats få LED-arna att lysa som jag vill (mönster och intervaller), men jag kan inte lyckas med att få en LED att lysa när switchen trycks ned...
Har försökt med följande:

Kod: Markera allt

include 16f627_4
include jlib
-- configure pin B0 as output (LED 1)
pin_b0_direction = output

-- configure pin A0 as input (SW 1)
pin_a0_direction = input

-- endless loop
forever loop

if pin_a0 == on then
	pin_b0 = on
	delay_1S( )
   end if

end loop
Har även försökt med följande

Kod: Markera allt

...
forever loop
    pin_b0 = pin_a0
end loop
tänkte kanske att det inte är pin_a0 som är switchen?
Står så här i Vellemans hjälpfil:
SW1 : RA0 (pin 17)
Vad göra?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men herregud...
* Varför Velleman 8048 istället för en riktig programmerare?
* Varför JAL?
kebabpizza

Inlägg av kebabpizza »

Men herregud...
Varför?
För att jag tänkte lära mig, och testa programmera PIC utan att bygga egna moduler.
* Varför JAL?
För att jag inte kan assembler, och det är open source. Har du något bättre förslag?

Vore bättre om du kom med något konstruktivt tack!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

JAL är dött!

Assembler, C (och en massa andra språk) är gratis, C upp till t.ex. 2k kodord (MikroC), assembler är alldeles fritt oavsett storleken.

En WISP648 till att programmera med, den fungerar faktisk, en del har tråkiga erfarenheter med Velleman.

Ett kopplingsdäck (t.ex. en såhär)

Och ett par lämpliga PIC, en 7805 och en handfull komponenter, så kör det hela.

Konstruktivt nog?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> För att jag inte kan assembler...

Men det är väl lätt att åtgärda, eller hur ? :-)
Ulf.Dahlgren

Inlägg av Ulf.Dahlgren »

Icecap Men herregud...
* Varför JAL?
Jag måste säga att attityden på detta forum många gånger är förbannat trist. En attityd som förmodligen skrämmer iväg många nybörjare (men det kanske är meningen?).
Jag kan assembler och Pascal. Jag fördrar att programera PIC i mikroPascal (ganska likt JAL).
Jag kan rekommendera http://www.mikroe.com/forum/, en helt annan känsla än här.

Ulf
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Visst är det lätt att avfärda allting som skitsnack (påhopp). Å andra sidan så är det också himla enkelt att bara söka på t.ex 8048 eller JAL innan man postar sitt inlägg om man nu skulle ta illa vid sig, eller innan man postar. Sedan kan jag väl hålla med om att ett snällare uttryckssätt (men med samma innehåll i övrigt) kanske hade skrämt bort färre.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det kan vara att det är trist att man undrar varför någon startar sin "karriär" med att välja en usel programmeringsenhet och ett dött språk, det kan jag faktisk inte bry mig om.

Svaren var ju att det inte fanns någon egentlig anledning annat än att frågaställaren inte hade kollat runt efter vettiga alternativ och till råga på allt tycker att man ska vara konstruktiv när man frågar varför han har gjort de val...

Att välja JAL för att det är open source är en ytterst dålig anledning, ingen fel på OS men att det är OS är inte likvärd med kvalitet.

Pascal är ett OK språk, jag har kört det i många år, C gillar jag skarpt för att det passar mig bättre än Pascal osv.

Man väljer helt enkelt språk efter vad som passar bäst och jag är ganska säker på att kännedomen till JAL var lika liten som till Assembler då kebabpizza startade med PIC, alltså faller all anledning till att använda JAL.

Och hur ska man kunna komma med konstruktivitet när man inte vet vilken anledning h*n hade att välja den vinkel?

Så ta det som ett påhopp om ni vill, det var en ärligt menad fråga och om det är fel att fråga i detta forum dör hela idéen ju.
kebabpizza

Inlägg av kebabpizza »

Det kan vara att det är trist att man undrar varför någon startar sin "karriär" med att välja en usel programmeringsenhet och ett dött språk, det kan jag faktisk inte bry mig om.
Jag tycker den programmeringsenheten fungerar bra. Har dock inte testat PIC:en i annat bygge, men enkelt att programmera, och har lyckats testa med de "inbyggda" test-LED i programmeraren. Var dessutom en bra start att löda ihop hela grejen.
Att välja JAL för att det är open source är en ytterst dålig anledning, ingen fel på OS men att det är OS är inte likvärd med kvalitet.
Vad jag skrev (att jag valde JAL för att det var open source) var ett direkt svar på din fråga "Men herre gud, Varför JAL?". Den riktiga anledningen var att jag tyckte syntaxen verkade simpel att lära sig och inte så mycket minnesaddresseringar och dyl. Har dock inte kollat några andra språk, då jag inte har mycket erfarenhet av C osv.
Och hur ska man kunna komma med konstruktivitet när man inte vet vilken anledning h*n hade att välja den vinkel?
Vad jag menade med konstruktivitet var att du kunde svarat på min fråga istället för att ifrågasätta mitt val av språk. Jag har inte fått min fråga besvarad än, trots ett antal inlägg i denna tråd. Dock är det så att jag faktiskt har lagt JAL åt sidan, pga de problem jag beskrev i mitt första inlägg. Den gav inte rätt assemblerkod tror jag efter att studerat asm-koden en stund. Har nu börjat med assembler, men det är lite mäktigt att ta itu med. Vore simplare med högnivåspråk... Men men... Assembler kan ju vara bra att kunna ändå...
Så ta det som ett påhopp om ni vill, det var en ärligt menad fråga och om det är fel att fråga i detta forum dör hela idéen ju.
Jag tar det inte som påhopp. Inte alls! Det är bara att jag ställde en fråga, och det spårar ur nästan direkt. Ta det lungt, jag kritiserar inte, och det är inte bara detta forum som fungerar på det här sättet...
Ha en bra kväll... Nu skall jag assemblera lite... :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

JAL (Just Another Language) är ett kuriosum och därmed inte värd att lägga krut på. Det betyder också att all "support" inte finns, helt enkelt för att ingen använder det.

Och visst, Vellerman 8048 kan nog fungera i vissa sammanhang men många har problem med den i andra men OK, du har den så kör med den till den inte pallar, det beror ju på hur mycket du och dina projekt utvecklas. Ha bara klart för dig att den stödjer ett kraftigt begränsat antal processorer och den kan utvisa sporadisk funktionalitet.

"Minnesaddressering" skiljer sig inte mellan JAL/C/Pascal/Assembler, det är bara hur man skriver det som det skiljer sig. Man måste likaväl ange ATT man vill ha en variabel, VILKET namn och HUR STOR den är (i bytes).

Sedan använder man namnet som referens i alla språk och gör man inte det har man all anledning att byta språk snabbt!

Assembler är inte speciellt svårt som sådan, det svåra för nybörjare är att förstå hur man ställer in de olika register i processorn för att sätta den i "rätt läge" (det kan vara svårt även för vana användare!), själva kodandet finns det en hel del tutorials om. Och sedan en "liten sak": när en tutorial använder PIC16x84(x)... skaffa aldrig en sådan krets, den är gammal, död och luktar illa. Programmeringsbeskrivningen (hur, varför osv.) kan vara helt OK men processorn är "borta".

PIC16C84 var helt enkelt en av de allra första omprogrammerbara µC som inte skulle raderas med UV-ljus, därför fick den ett genombrott men nu för tiden är den grisdyr, klen, liten och trång, man kan få oerhört mer datorkraft och tillbehör för samma pris och den lever enbart kvar för att en del inte uppgraderar sig.
Användarvisningsbild
Laserboy

Inlägg av Laserboy »

Jal kanske är dött men Jal v2 uppdaterades så sent som för 1,5 månader sen. Har kanske dött sedan dess?

Länken till Jal v2 funkar fortfarande. http://www.casadeyork.com/jalv2

Och det är 39 nya meddelanden den senaste veckan i maillistan. Så att ingen använder det tycker jag verkar fel.

Nu var det ju Jal det gällde och inte Jal v2, men dom verkar vara lika varandra.

Om jag skulle välja Jal så skulle jag titta på Jal v2.

/Laserboy
Användarvisningsbild
Patrick
Kontakt:

Inlägg av Patrick »

Icecap skrev:Men herregud...
* Varför JAL?
Jag tycker verkligen han ska låta sig komma in i det hela en del med den riggen han har idag med både programmerar och språk.
Varesig det är utdött eller inte.
Visst om man börjar på assambler på en gång så lär man sig ju det lättare.
Men så är det ju med allt,kör man bara 1 race så lär man sig mer?
Men bara för han kör JAL så tona inte det.
Om han frågar en sak som kan bli hans framtida lycka i PIC proccesorer,som sedan slutar med att han köpt en riktigt rigg av saker,så är det inte shysst och dra ner det hela i skiten i början.
Vill bara framstå med att det inte direkt spelar roll om han skrev att han har velleman och JAL.

Alla tar sin tid på sig att lära,och alla har sina metoder.

Så kebabpizza! :)
Skicka ett PM med mail om du vill få lite hjälp angående PICBASIC pro.
Vilket är ett BASIC språk men som gör framsteg!
Men jag säger inte att du behöver byta till detta.
Om du söker hjälp och ett enkelt programmerings språk.
Så kan du dra ett PM (helst om du har msn)

Sen förklarar han att han inte kan asambler.
Då ger jag han råd som kanske basic språk,c språket.
Jag skulle inte direkt skriva till han : Men varför detta språk hit o dit.

Jag skriver inte detta för att varken kränga ner dom som skrivit inlägg eller något sånt.
Vill bara att det ska vara en shysst stämning här på forumet!

Jag körde i början med velleman,fast med ZIF sockel samt med ICSP kontakt.
Gick väldigt bra,inga problem alls med denna.
Och än idag sitter jag och programmerar det mesta i MicroCode.
Alltså i BASIC.
Dock uppgraderat till PICKIT 2
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och jag började i 1983 med BASIC, efter ett par år hade jag fått NOG och köpte till ett antal tillbehör som medgav att jag kunde köra den Pascal jag körde sedan.

Med Pascal kunde jag faktisk åstadkomma vettiga saker utan alla de begränsningar som BASIC gav och jag hade riktigt trevligt med att programmera.

Under den tiden gjorde jag även mitt första kommersiella program, det var en styrning till 3 st laboratorieugnar på en klinkersfabrik, det körte klickfritt fram till fabriken stängde 13 år senare, inte en enda bugfix! Enda ändringen var att fabriken begärde att de 10 temperaturkurvor de hade plats till i biblioteket skulle utökas till 25. Killen jag programmerade åt sade: "Javisst men det tar lite tid att flytta allt så det kostar xxxx:-, är det OK?". Han fick OK, satte sig vid datorn, kallade fram programmet, ändrade "10" till "25" på ett ställe, kompilerade, brände en EPROM, väntade ett par dagar och körde dit och monterade det, allt fungerade och då med 25 platser.

Ingen meddelade fabriken att det egentligen var plats till 400+ kurvor...

Sedan blev jag introducerat till PC, skaffade då en TurboPascal och var nöjd men en kompis visade mig Borland C++ 3,0, jag lekte lite och blev frälst på C, det var ju vad jag hade letat efter...

Nu är det C(++) som gäller, lite ASM blir det vid behov men jag klarar PIC, Fujitsu, Renesas, PC & Z80 i C(++) och ett projekt har jag t.o.m. en gemensam programfil + var sin hårdvarufil (en för Fujitsu och en för Renesas M16C) som medger att jag kan kompilera SAMMA källkod till 2 olika processorer (gammalt och nytt kretskort) utan ändringar... och då är den gemensamma filen hela huvudprogrammet.

Gör om det i BASIC...

Så C är en standard, väljer man att göra funktioner i ANSI C kan man ofta importera funktioner direkt, jag hade t.ex. gjort en "25LC160.h" fil för att interface till en SPI EEPROM med en Fujitsu processor, jag lade då till den samma fil till ett Renesas-projekt, definierade pinnarna och kompilerade och EEPROMen var med direkt, inget fibblande.

Detta är anledningen till att jag rekommenderar C framför andra språk. Java ska ha samma fördel men är, enl. vad jag vet, på ett högre abstraktionsnivå vilket gör att det är mindre lämpad till hårdvarunära programmering.

Jag var t.ex. med om ett projekt där "min" enhet skulle kommunicera med en Java-styrd enhet och inget fungerade. Det visade sig att Java-enheten skulle sända ett 16-bitars värde via UART och det gjorde så... men programmören hade ingen kontroll över om det var MSB eller LSB som kom först. I min ända kontrollerade jag det och upptäckte att det kom "fel" och då jag ju körde C var det enklast för mig att kasta om på värdet. detta visade sig sedan kvarstå under hela projektet: värden kom över men jag fick "rätta till" dom. Java-programmören var ganska trött på projektet efter ett tag...

Så jag säger, baserat på erfarenhet: C är grejen!
Användarvisningsbild
Patrick
Kontakt:

Inlägg av Patrick »

Det enda jag vet hos basic är att det är segt.
Jag hade gärnat velat kunna asm,C,pascal men ingen har förklarat mer och jag har inte förstått så mkt över hjälpfiler osv.
Så jag får tråkigt nog köra med basic
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Hmm, googlade på "C" tutorial och DENNA dök upp som första träff (av ca:2 320 000), andra träff var DENNA som nog är än bättre då den är om K&R C.

Precis som i ASM, BASIC och alla andra språk måste man "ställa in" processorn rätt, vissa porta till in, andra till ut, aktivera UART osv. det enda som skiljer på de olika språk är syntaxen för hur man gör det.
Skriv svar