Bra, billiga 8-bitars DAC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
XorXaX

Bra, billiga 8-bitars DAC

Inlägg av XorXaX »

Hej!

Som ämnet lyder. Någon som kan rekomendera någon bra och billig 8-bitars digital till analog omvandlare? Ej, seriel...

EDIT:
Sitter och funderar på 73-145-03 från Elfa. Är det något att ha?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Det beror ju lite på vad du ska ha den till....

Billigare än ett R2R nät ( http://www.nomad.ee/micros/r2rdac.html )kommer man nog inte undan. Den består bara av 16 st motstånd. Linjäriteten blir väl kanske lite lidande i jämförlse med en 'riktig' DAC, men det duger för många applikationer.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Den allra enklaste och billigaste DACen gör man av ett gäng motstånd bara. "R2R-nät"

http://www.nomad.ee/micros/r2rdac.html

edit: Gaaah... lite för sen där ;)

Men fixar man en handfull motstånd med 1% tollerans, och sen mäter man ut de som är närmast varandra med en multimeter och tar dem, så blir utsignalen väldigt linjär faktiskt. Det kan vara en bra idé att ha en oktal bufferkrets (t.ex 74HCT541) innan, så belastar man inte det som ger ut datan.
Senast redigerad av MadModder 24 september 2004, 21:25:28, redigerad totalt 1 gång.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Kul att vi hade samma länk som exempel. Det kanske är ett bevis på Googles makt över surfarna kanske...

Hur som helst så kan man inte rekommendera en "bra" sak utan att veta vad den ska användas till. Ska du lysa med en glödlampa i olika styrkor bara eller ska det vara till en high-end mp3-spelare eller fungera som en spänningsreferens i en instrumentkallibrerare eller ska det vara en 850 MHz videodac? Är priset viktigt, eller linjäriteten, eller den absoluta noggranheten, eller hastigheten, eller drivförmågan eller kortytan eller.....
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, man får ju nästan inte ta ut någon ström alls att tala om ur ett R2R-nät innan det blir lite fel. Man måste ju ha nåt slags drivsteg efter som har signalen som referens, typ.
XorXaX

Inlägg av XorXaX »

Förlåt om jag var lite otydig. Det är så att jag ska bygga ett labbaggregat och ska ha en variabel utspänning med hjälp av en PIC processor. Tänkte koppla den till en DAC och DACen till en OP-amp (så det lär ju inte bli så stora strömmar), så det ska nog kunna gå med ett R2R skulle jag tro.

Priset är viktigare än linjäriteten, då jag är en fattig student :(

Men jag tror att jag ska ta en titt på det där med R2R...

Tack för all hjälp! Kom gärna med fler förslag!
Skriv svar