"splitter"
"splitter"
Tjena, jag skulle behöva lite hjälp med hur man bygger ett "splitter", som man kan koppla in till sin mp3-spelare.
Jag vill att min utsignal från mp3-spelaren ska delas upp till 3 utgångar.
Självklart ska signalen vara lika stark i alla 3 utgångar som om det bara hade varit en. Har för mig att detta inte borde vara så svårt att fixa, men har inte hittat mycket information om hur det går till..
Tacksam för svar.
Jag vill att min utsignal från mp3-spelaren ska delas upp till 3 utgångar.
Självklart ska signalen vara lika stark i alla 3 utgångar som om det bara hade varit en. Har för mig att detta inte borde vara så svårt att fixa, men har inte hittat mycket information om hur det går till..
Tacksam för svar.
hum, nja är inte säker om det behövs men 2 av dom 3 utgångarna ska gå till hörlurar, den tredje ska dock gå till ett effektsteg och driva ett par mindre högtalare.
Eftersom detta är en del av ett projektarbete så känns det som att lika stor utsignal på alla utgångar är att föredra.
Denna förstärkning du snackar om, finns det nått exempel på hur man kan lösa den? Kanske med op-förstärkare?
Några förslag?
Eftersom detta är en del av ett projektarbete så känns det som att lika stor utsignal på alla utgångar är att föredra.
Denna förstärkning du snackar om, finns det nått exempel på hur man kan lösa den? Kanske med op-förstärkare?
Några förslag?
Kan det inte funka med en opamp med direkt negativ feedback, och sen parallellkoppla på utgången?
Triangeln är en opamp, de konstiga sakerna till höger är lasten(hörlurarna)
/me väntar på att illuwatar ska komma och berätta hur fel jag har
Kod: Markera allt
| >----/--T----T----T
IN----|+/ | | |
|/ | | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | |
---------------GND
/me väntar på att illuwatar ska komma och berätta hur fel jag har
Det är ganska få opampar som klarar att driva ett par vanliga lurar på 32 Ohm. Paralellkopplar man två par lurar blir problemet ännu större.
Det finns dock speciella hörlursförstärkar-IC som kräver ett minimum av yttre komponenter och utan problem klarar att driva två hörlurar.
Dessa har ofta även fördelen att de inte kräver så mycket matningsspänning som de flesta opampar gör.
Tex TDA2822, TDA7050 (båda finns hos elfa)
Det finns dock speciella hörlursförstärkar-IC som kräver ett minimum av yttre komponenter och utan problem klarar att driva två hörlurar.
Dessa har ofta även fördelen att de inte kräver så mycket matningsspänning som de flesta opampar gör.
Tex TDA2822, TDA7050 (båda finns hos elfa)
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
I och för sig, men jag har fått lära mig att inga komponenter är ideala, även om som du säger så är motståndet mest idealt även om jag skulle vilja lägga till lite kapacitans också....
Har lånat följande bild från ELFAs faktasidor som skall föreställa ett ekvivalensschema för ett motstånd (sid. 38 finns bilden på).

Har lånat följande bild från ELFAs faktasidor som skall föreställa ett ekvivalensschema för ett motstånd (sid. 38 finns bilden på).
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Jag tvivlar starkt på att en liten bärbar mp3-spelare orkar driva två par lurar (den tredje signalen är nästan försumbar i sammanhanget). Visst kan det gå, men det lär kosta på batteritid, ljudkvalité och ljudstyrka (höras svagt i de två lurarna om de ska drivas samtidig).
Jag röstar för en aktiv splitter i form av några OP-amps.
Jag röstar för en aktiv splitter i form av några OP-amps.