hydraulisk pump
hydraulisk pump
Min lärare påstår att man inte kan pumpa vatten mer än 30-40 meter uppåt... jag motsatte mig detta och hon bad mig ta reda på vad en hydraulisk pump är bla bla... Då jag inte var helt säker kunde jag inte säga emot henne.. är inte säker nu heller.. så nu ber jag er smarta tekniker att berätta hur det fungerar... hon är inte dum.. hon är Fysiklärare tror jag.. så hon borde ha koll...
Vad menar hon?
Man kan väl visst pumpa vatten mer än 40m?
Och det går väl med en hydraulisk pump?
Vad menar hon?
Man kan väl visst pumpa vatten mer än 40m?
Och det går väl med en hydraulisk pump?
Visst går det att pumpa vatten över 40m... frågan är bara vad du använder för pump...
Min erfarenhet säger följande: Hydraliskpump är en pump för att bygga upp tryck när du har hydralikkolvar etc som t ex i grävmaskin, basen i det hela är OLJA därav namnet hydralik, dvs typ tjockflyttande vätska.
Pneumatiskpump är en som funkar på samma sätt fast med luft...
För vatten krävs det lite andra sorts pumpar... vet dock inte vad dem heter...
//Rille
Min erfarenhet säger följande: Hydraliskpump är en pump för att bygga upp tryck när du har hydralikkolvar etc som t ex i grävmaskin, basen i det hela är OLJA därav namnet hydralik, dvs typ tjockflyttande vätska.
Pneumatiskpump är en som funkar på samma sätt fast med luft...
För vatten krävs det lite andra sorts pumpar... vet dock inte vad dem heter...
//Rille
Det hon menar måste vara att trycket är för stort vid 40Meters djup så att en pump inte kan fungera.
En vattenpump på 16Bar är en baggis och då borde man kunna pumpa upp vattnet över 150Meter utan problem.
Jag har hört talas om vattenpumpar med 80Bar.
Med en hydraulik-pump för olja är 200Bar en baggis.
Hur är det med kemiska egenskaperna för vatten i högt tryck?
Kokpunkten ökar har jag för mig och vad händer med fryspunkten?
En vattenpump på 16Bar är en baggis och då borde man kunna pumpa upp vattnet över 150Meter utan problem.
Jag har hört talas om vattenpumpar med 80Bar.
Med en hydraulik-pump för olja är 200Bar en baggis.
Hur är det med kemiska egenskaperna för vatten i högt tryck?
Kokpunkten ökar har jag för mig och vad händer med fryspunkten?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag undrar jag om hon verkligen använde rätt benämning...
Det är en kolvpump man måste använda. Det finns inget annat vad jag vet som kan bygga upp så höga tryck. Sitter kolvpumpar i både högtryckstvättar, luftkompressorer och hydraulsystem. Iofs funkar ju en kolvpump som en hydraulcylinder, fast tvärtom.
Vattenskärningsmaskiner använder tryck på runt 4000bar.
Hur högt kommer man med 4000bar?
Det är en kolvpump man måste använda. Det finns inget annat vad jag vet som kan bygga upp så höga tryck. Sitter kolvpumpar i både högtryckstvättar, luftkompressorer och hydraulsystem. Iofs funkar ju en kolvpump som en hydraulcylinder, fast tvärtom.
Vattenskärningsmaskiner använder tryck på runt 4000bar.
Hur högt kommer man med 4000bar?

-
Och så finns det ju dom hydraulpumparna med variabelt flöde/tryck hur nu dom fungerar... någon som vet?
Vi har variabelt flöde på vår traktor, en Same Rubin 150, en mycket trevlig traktor med en hel del elektronik, som tex. automatisk växling med 2 olika program. Radar som mäter verklig hastighet, vilket gör att man på en display se hur många % hjulen slirar m.m. m.m. Å snygg är den också

Finns väl även någon typ av "kugghjulskompressor" för luft, eller egentligen inte ett kugghjul utan två "valsar" som går i varandra.. Typ.. Liknande finns även för vätskor..
Vi har variabelt flöde på vår traktor, en Same Rubin 150, en mycket trevlig traktor med en hel del elektronik, som tex. automatisk växling med 2 olika program. Radar som mäter verklig hastighet, vilket gör att man på en display se hur många % hjulen slirar m.m. m.m. Å snygg är den också

Finns väl även någon typ av "kugghjulskompressor" för luft, eller egentligen inte ett kugghjul utan två "valsar" som går i varandra.. Typ.. Liknande finns även för vätskor..
-
Hmm, blir inte riktigt klok, men iaf jag vill äga henne!!! =)
Ni säger att hydraulpumpar använder luftens tryck och därav inte kan pumpa mer än lufttrycket tillåter... Kanske ahr helt fel men känns som om man höjer trycket mer och mer så borde trycket öka mer och mer och då kunna pumpa högre... eller har jag fel?
Och vad är definitionen på en hydraulpump?
Ni säger att hydraulpumpar använder luftens tryck och därav inte kan pumpa mer än lufttrycket tillåter... Kanske ahr helt fel men känns som om man höjer trycket mer och mer så borde trycket öka mer och mer och då kunna pumpa högre... eller har jag fel?
Och vad är definitionen på en hydraulpump?