Layout för ett AC nätfilter

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
schill

Layout för ett AC nätfilter

Inlägg av schill »

Tjena,

Jag är en nybörjare på elektronik men har tydligen gått Gymnasium med inrikting på elektronik :vissla: . Och visst kommer jag ihåg en del, Men jag har ett brinnande hifi intresse men ej ekonomin för detta intresse då det är sjukt dyrt :evil: . Men har upptäkt att det blir MYCKET billigare om jag gör det själv. Och jag hade tänkt att göra ett AC nätfilter till min Hifi utrustning. Men jag skulle vilja få tipps på ett eller några bra program för Layout och simulering av detta filter. Helst så ska det inte vara för avancerat då det blir overkill för mig just nu.

Alla svar uppskattas mycket.

Mvh

Schill
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

beror lite på vad du ska ha för egenskaper

från en konding tvärs äver fas och nolla till en magnetstabb

men konding drossel/drossel konding är en bra början
gärna ihop med något transientätande element som varistor och/eller comgap

vad vill du ha bort?
jordat eller inte?
vilka effekter?
är det switchade nätdelar på utrustningarna?
schill

Inlägg av schill »

Jag har en grundplåt som jag vill testa och utvärdera av en kille som jag har kontakt med i Polen. Han skickade detta

Bild
Vad tror ni om detta?

Jag ska och göra ett 4+1 kanals med ett dedikerat uttag för förstärkaren, dock kommar jag att på detta uttag att ta bort L2, L3
Jag har även värden och på komponenterna men orkade inte lägga in dom i schemat.

Vad tror ni om detta?

mvh

Schill
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Klassisk lösning på problemet, kommer att fungera mycket bra.
peter555

Inlägg av peter555 »

Vad gör L4 ? Det är inte heller riktigt rumsrent att bryta jorden.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »