Layout för ett AC nätfilter

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
schill

Layout för ett AC nätfilter

Inlägg av schill »

Tjena,

Jag är en nybörjare på elektronik men har tydligen gått Gymnasium med inrikting på elektronik :vissla: . Och visst kommer jag ihåg en del, Men jag har ett brinnande hifi intresse men ej ekonomin för detta intresse då det är sjukt dyrt :evil: . Men har upptäkt att det blir MYCKET billigare om jag gör det själv. Och jag hade tänkt att göra ett AC nätfilter till min Hifi utrustning. Men jag skulle vilja få tipps på ett eller några bra program för Layout och simulering av detta filter. Helst så ska det inte vara för avancerat då det blir overkill för mig just nu.

Alla svar uppskattas mycket.

Mvh

Schill
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

beror lite på vad du ska ha för egenskaper

från en konding tvärs äver fas och nolla till en magnetstabb

men konding drossel/drossel konding är en bra början
gärna ihop med något transientätande element som varistor och/eller comgap

vad vill du ha bort?
jordat eller inte?
vilka effekter?
är det switchade nätdelar på utrustningarna?
schill

Inlägg av schill »

Jag har en grundplåt som jag vill testa och utvärdera av en kille som jag har kontakt med i Polen. Han skickade detta

Bild
Vad tror ni om detta?

Jag ska och göra ett 4+1 kanals med ett dedikerat uttag för förstärkaren, dock kommar jag att på detta uttag att ta bort L2, L3
Jag har även värden och på komponenterna men orkade inte lägga in dom i schemat.

Vad tror ni om detta?

mvh

Schill
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Klassisk lösning på problemet, kommer att fungera mycket bra.
peter555

Inlägg av peter555 »

Vad gör L4 ? Det är inte heller riktigt rumsrent att bryta jorden.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

L4 hindrar störningfar utifrån att kopplas till chassit. Inte vackert men vanligt i audiosamanhang.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

skulle ha två kondingar till den ena mellan L1 L2/L3 och den andra där det står mov

ska du bryta jorden MÅSTE du veta vad det innebär
schill

Inlägg av schill »

Kommer att ha ett uttag med obruten jord (Svart), och i annan färg än de med On/Off jord (Röda) Dock vill jag kunna bryta jorden beroende på om jag har "brum" i förstärkaren eller ej.
Kan du uttveckla varför du vill ha två kondensatorer till Grym?
Varför skulle du ha en konding där MOV (metal oxide varistor) är?

//Schill
peter555

Inlägg av peter555 »

Hm, om man har L4 där så kan man lika gärna ta bort C2, C3. Möjligen kan L4 flyttas till samma sida som switchen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

c2 c3 måste vara så små så att en jorfelsbrytare inte trippar

dom två extra kondingarna som är mellan fas och nolla kan man ta så stora som rimligt möjligt

om man mycket grovt säger att man skall hindra störningarna att komma in i apparaten så är det så att kondensatorerna kortsluter störngar mellan fas och nolla, induktanserna motar störningarna så dom inte kommer igenom
att ha flera steg eftervarandra ger mera effekt

rent krasst så skulle man räkna med db här , exempelvis att man har 6db per oktav för var steg, att sätta till dom där kondingarna ger 12 db mindre störningar, inte helt rätt men på ett ungefär

jag gillar mycket kondenstorer i 50hz filter, men dom måste kombineras med induktanser

med den mängd störningar som är på nätet och att nätet nästan alltid är induktivt belastat så är det bara bra att ha lite kapacitiv belasting, 15µf ger ungefär 1A i ström det kostar inte i elmätaren men käkar störningar bra

såg ett fel i ritningen, du bör absolut ha en bleeder motstånd mellan fas och nolla för kondensatorerna, speciellt om man tar dom på några µf
schill

Inlägg av schill »

Ok, det här är guld värt för mig. Kan jag på något sätt "simulera" detta i en programvara? (som sagt jag är noob på detta men elektronikbökerna går varma). Och vad är en bleeder.

Återkommer imorgon med mer updateds.

//Schill
peter555

Inlägg av peter555 »

Med mitt förra inlägg menade jag att C2, C3 inte gör någon större nytta så länge som L4 sitter på ingående jord
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Var snäll och läs reglerna och minska bildstorleken lite grann!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bleeder, motstånd som laddar ur filterkondensatorerna, bör ske under 1 minut
Skriv svar