Hur koppla fotodiod?
-
Hur koppla fotodiod?
Jag har en fotodiod från Elfa (IR-detektor, EL-PD202B). Den ser ut som en vanlig lysdiod men jag blir inte klok på om man kopplar in den på samma sätt. Dvs det långa benet mot plus och det korta mot minus? Den här frågan kanske skulle vara under optokomponenter istället.
Ett tips till nästa gång. Gör så att man kan trycka sig direkt till komponenten. Då är det flera om orkar titta, och det blir större chans att du får hjälp.
Exempel:
Jag har en fotodiod från Elfa (IR-detektor, EL-PD202B). Den ser ut som en vanlig lysdiod men...
Eller:
Jag har en fotodiod. Den ser ut som en vanlig lysdiod men...
Exempel:
Jag har en fotodiod från Elfa (IR-detektor, EL-PD202B). Den ser ut som en vanlig lysdiod men...
Eller:
Jag har en fotodiod. Den ser ut som en vanlig lysdiod men...
Väcker liv i en gammal tråd... Vilket anser ni är bästa sättet att koppla en fotodiod mot en processor, direkt eller med en trissa? Ett önskemål är att lösningen drar extremt lite ström eftersom lösningen kommer batterimatas...
Min tanke var att koppla dioden mot en trissa men jag blir lite osäker på hur pass hårt jag kan pressa strömförbrukningen och fortfarande ha en tillförlitlig funktion. Jag har ett förslag men är som sagt lite osäker på val av komponentvärden... Ett annat alternativ kan ju vara att använda en analog ingång (kommer köra på en rfPIC12F675) men då är frågan hur bra man kan detektera/urskilja den faktiska pulsen...
Tänkt koppling, är den helt fel eller vad tror ni
/PeterH

Min tanke var att koppla dioden mot en trissa men jag blir lite osäker på hur pass hårt jag kan pressa strömförbrukningen och fortfarande ha en tillförlitlig funktion. Jag har ett förslag men är som sagt lite osäker på val av komponentvärden... Ett annat alternativ kan ju vara att använda en analog ingång (kommer köra på en rfPIC12F675) men då är frågan hur bra man kan detektera/urskilja den faktiska pulsen...
Tänkt koppling, är den helt fel eller vad tror ni

/PeterH

Jag har nu provat med bara dioden och ett motstånd, men jag tycker inte att jag får den tillräckligt känslig. Hur påverkas känsligheten på en fotodiod av låg alternativs hög ström (tänkte närmast på vilket värde som kan vara lämpligt) Jag labbar med ELPD15-22, PT204(båda typerna) och PT15-212.
Tanken är att läsa av elmätarens lysdiod (gul i mitt fall) och normalt är det ju ganska mörkt i skåpet... Eftersom lösningen planeras bli batterimatat så är som sagt låg strömförbrukning viktigt...
/PeterH
Tanken är att läsa av elmätarens lysdiod (gul i mitt fall) och normalt är det ju ganska mörkt i skåpet... Eftersom lösningen planeras bli batterimatat så är som sagt låg strömförbrukning viktigt...
/PeterH
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Nej - i framriktning. Typ koppling är Hög oms motstånd mot V+ matningen, fototransistor ner till jord och plocka ut signalen däremellan. I ditt fal hada jag nog valt en smithtriggerkopplad OP som signalbehandlare. Beroende på ljusstryka så kan du behöva gå uppåt kanske 10-500 kohm så tänk på att detektornätet inte kan belastas något direkt.
EDIT: Jag köpte en gång en massa olika fototransistorer, men de brukar ha så lika egenskaper att de är i princip utbytbara rakt av. 5mm typerna brukar vara något känsligare än de som är mindre, de som är svarta fungerar inte för synligt ljus, annars så är de rätt lika...
EDIT: Jag köpte en gång en massa olika fototransistorer, men de brukar ha så lika egenskaper att de är i princip utbytbara rakt av. 5mm typerna brukar vara något känsligare än de som är mindre, de som är svarta fungerar inte för synligt ljus, annars så är de rätt lika...
Jag får prova med en fototransistor, men med tanke på att logik- och PIC-kretsar oftast har hög impedans på ingångarna kanske jag klarar mig utan OP:n, annars blir det ju en till strömförbrukare (och jag vill dessutom ha den liten)
Men om det visar sig nödvändigt får man ju slänga dit en OP bara, en ytmonterad tar ju inte så mycket plats...
Tack så länge.
PS. någon som har vägarna förbi Elfa och som har lust att lägga några trissor i ett kuvert? Det blir bra mycket dyrare med portot från Elfa än själva komponenten... Annars kanske någon redan har ett par trissor hemma som kan skickas?
/PeterH

Men om det visar sig nödvändigt får man ju slänga dit en OP bara, en ytmonterad tar ju inte så mycket plats...
Tack så länge.
PS. någon som har vägarna förbi Elfa och som har lust att lägga några trissor i ett kuvert? Det blir bra mycket dyrare med portot från Elfa än själva komponenten... Annars kanske någon redan har ett par trissor hemma som kan skickas?
/PeterH
Sitter med samma "problem" har du någon ritning ??
Jag tänkte därimot koppla in den till 1-wire system, en DS2423 räknare. så jag kan logga den på min server...
då behövs "bara" en +5V puls.
Jag kan inte så mycket om el, men jag tänkte en pt334-6c (elfa 75-224-69)
Och en pnp MJE 2955t (hade en liggande), undrar om jag är helt ute och cyklar ?
Kanske någon skulle kunna peka mig i rätt riktning !?
Jag tänkte därimot koppla in den till 1-wire system, en DS2423 räknare. så jag kan logga den på min server...
då behövs "bara" en +5V puls.
Jag kan inte så mycket om el, men jag tänkte en pt334-6c (elfa 75-224-69)
Och en pnp MJE 2955t (hade en liggande), undrar om jag är helt ute och cyklar ?
Kanske någon skulle kunna peka mig i rätt riktning !?