Fiberkabel??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Fiberkabel??

Inlägg av ElectricMan »

Tjena!

Jag fick höra att man ska vara försiktig med att ta på fiberkabel för man kan få en fiberbit i fingret som far upp till hjärtat och man kan dö. :razz:

Vad ska man passa sig för att göra och räcker det med att ha handskar på sig eller? :)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Far fiberbitarna in i blodomloppet så är det svårt att hitta åt dom. Eftersom fibrerna är så rena ser inte röntgen dom. Försiktighet och handskar är att rekommendera.
Titta aldrig in i en ände av en fiber heller. Är lasern på får du kanske en ögonoperation.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Bah... Det är inte farligt att ta i en hel fiberkabel. Det är lika farligt som att ta i en vattenslang. Det är först när man skalar upp de små fibrerna som man kanske ska vara lite försiktig. De är 125µm i diameter när de är skalade och tvättade precis innan skarvning. När man kapar av dem med kapen, för att få ett exakt 90° snitt, så blir det ca 1cm långa skräpbitar. Fastnar nån sån i käderna kan det sticka till lite i skinnet. Jag brukar ta de här små skräpbitarna från kapen med bara fingrarna och slänga dem nånstans. I en skräpburk t.ex. Det har jag gjort i 10 år nu och jag har inte dött än. Handskar ska man absolut INTE ha på sig. Herregud... Du förstår så mycket skit det fastnar i dem. Nä, man ska ha så lite som möjligt på sig. Det är säkrast.

Här är en kabel med 480 fibrer i.
Bild

Yttermanteln är inte farlig.
Metallmanteln är inte farlig
Innermanteln är inte farlig.
Det vita snöret är inte farligt.
Det gula snöret är inte farligt.
Det vita pappret är inte farligt.
Nylonkärnan är inte farlig.
De färgade fiberbanden är inte farliga.
Man kan få stickor av glasfiberstaven i mitten om man är dum i huvet och drar med handen längs med den. Det är som att ta på splittret från ett avbrutet hockeyklubbsblad, eller det här trevliga glasfibertyget man har när man plastar båtar och bilar mm.

I varje spår i nylonkärnan ligger 10 fiberband. I varje band (t.ex det som det står ONE på med svart) är det 8 enkla fibrer. Det är först när man skalat av det tunna färgade akryllagret som man kan börja tänka på att inte tugga på skiten. ;)

Så om det är någon slags färg på fibern: inte farligt!
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Något som fiber *är* farligt för är favorit-elektronik-avbitartången. Jag hade samlat på mig ett knippe fiber (några hundra kanske) som jag skulle snygga till i ändorna så att alla blev samma längd. Man kunde kanske bygga en sån där trevlig bordslampa. :) Använde favoritavbitaren... uj, uj, uj. Tången blev helt förstörd. Helt omöjligt att klippa naglarna med den, och komponentben förståss. Glas är hårt som bara den! Men det gick att slipa om tången som tur var.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, det är lite lustigt. Min 140mm orangea bahco-avbitare som tar 1,8mm pianotråd utan ett enda märke, får ett fint runt hål av fiber när man biter ihop avbitaren och kollar mot ljuset. Kan tänka mig vad som händer med en mycket vassare elektronikavbitare...
Man ska använda sax. Det blir inga märken på saxeggen, eftersom fibern bryts av istället för att klämmas av.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Det låter ju bra! :D Då ska jag skaffa mig lite! Kanske blir nån cool lampa om man ha tur! :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nja... Vanlig 125µm-fiber är inte så lämplig som lampmaterial. Det är knappt man lyckas lysa genom en sådan manuellt med en laserpekare. Ljuset måste komma exakt rakt in, annars blir det inget alls.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Nej, jag hade tänkt ta en ganska grov fiber kanske 1-2mm i diameter. Om jag får tag på det :)
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

1-2mm i diameter, ja då är det ju bara nån plasthistoria som är lika farlig som att försöka svälja en badboll... :wink:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det kan faktiskt bli riktigt farligt om den inte har någon luft i sig... :lol:
2N2222

Inlägg av 2N2222 »

1mm plastfiber med 3,5mm miniproppar (S/PDIF för ljudkort, MP3-spelare, MD-spelare och sånt) liknande, men inte lika, Elfa 46-920-75 har jag i drivor. Så vill ni leka med fibern är det bara att klippa och skala. 1, 2 eller 3 m långa.

Nya för 50 kr/10 st blandade längder inkl frakt om nån är sugen.
Bytesaffärer är ju också kul!
Muppis

Inlägg av Muppis »

Vad jag hört ifrån jobbet så är fiberbitarna som blir över klassade som riskavfall och skall sorteras som sådan. Kan vara värt att tänka på MadModder. Släng dem inte i vanliga soptunnan alltså.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Detta var mycket riktigt fallet till för nåt år sen, då de tog bort den klassningen. Det är dock fortfarande inte särskilt roligt att få fibrer i sig på något sätt, så naturligtvis kör vi med en skräpburk avsedd för detta ändamål. Denna töms sen på en särskild avfallsplats för fiberkabelskrot, dvs i en container som står på garageplanen utanför vårt kontor. Denna töms regelbundet av Ragnsells (har jag för mig) som dumpar det på nåt ställe där man tar hand om sådant som fiber.
Skriv svar