Bah... Det är inte farligt att ta i en hel fiberkabel. Det är lika farligt som att ta i en vattenslang. Det är först när man skalar upp de små fibrerna som man kanske ska vara lite försiktig. De är 125µm i diameter när de är skalade och tvättade precis innan skarvning. När man kapar av dem med kapen, för att få ett exakt 90° snitt, så blir det ca 1cm långa skräpbitar. Fastnar nån sån i käderna kan det sticka till lite i skinnet. Jag brukar ta de här små skräpbitarna från kapen med bara fingrarna och slänga dem nånstans. I en skräpburk t.ex. Det har jag gjort i 10 år nu och jag har inte dött än. Handskar ska man absolut INTE ha på sig. Herregud... Du förstår så mycket skit det fastnar i dem. Nä, man ska ha så lite som möjligt på sig. Det är säkrast.
Här är en kabel med 480 fibrer i.
Yttermanteln är inte farlig.
Metallmanteln är inte farlig
Innermanteln är inte farlig.
Det vita snöret är inte farligt.
Det gula snöret är inte farligt.
Det vita pappret är inte farligt.
Nylonkärnan är inte farlig.
De färgade fiberbanden är inte farliga.
Man kan få stickor av glasfiberstaven i mitten om man är dum i huvet och drar med handen längs med den. Det är som att ta på splittret från ett avbrutet hockeyklubbsblad, eller det här trevliga glasfibertyget man har när man plastar båtar och bilar mm.
I varje spår i nylonkärnan ligger 10 fiberband. I varje band (t.ex det som det står ONE på med svart) är det 8 enkla fibrer. Det är först när man skalat av det tunna färgade akryllagret som man kan börja tänka på att inte tugga på skiten.
Så om det är någon slags färg på fibern: inte farligt!