Går lite i tankarna att bygga en kap och jag har kikat lite vad som finns färdigt. På dem flesta finns det någon form av elektrisk varvtalsreglering, hög/låg eller steglöst med en ratt.
Hur funkar dessa och vilka motorer är det som kan styras så här och vad händer med motorn blir den svagare?
I avvaktan på svar från någon mer kunnig, så brukar det väl vara thyristor reglering på dessa, motorn styrs då av ström pulser" som ger varvtalet. (brukar i vart fall vara så på borrmaskiner och annat)
Jag kan tänka mig att det är en allströmsmotor som man antingen driver på halva linningen vid tvåstegsfart eller med triac fasvinkelstyrning för steglös styrning.
Ja, en allströmsmotor blir svagare när man sänker den pålagda medelspännigen.
bilden kommer från jula och är en metallkap kostar ca 2500kr, dom hade en till också nästan likadan.
Jag hade helst velat haft en 3fas motor på min kap, jag har sett sådana också med nån form av reglering. Den typen ni talar om funkar inte för 3fas motorer eller gör den?
Ok som det ser ut nu så behövs det nog en växellåda hur man än gör.
Jag har en frekvensomformare till en annan maskin och när den körs på låga varv så går ju inte motorn lugnt direkt (3fas ~3000rpm), den hoppar lite fram och tillbaka men jag antar att det är så det blir? Iofs så är det utan last det kanske skulle funka endå på en bandsåg(40-100rpm)?
Om inte så bygger jag en växel som får ner varvet lite lagom och sedan justerar mer med en frekvensomformare(om det blir 3fas) eller borrmaskinslösningen.
Dels sänker man spänningen, så effekten blir som sagt mindre, en fläkt löser värmeproblemet om man kör sakta länge. Du har antagligen någon gammal omriktare som kör låg frekvens.