Har sökt och googlat men inte hittat någon bra info.
Jag har precis installerat Ubuntu, och nu försöker jag installera programmet genom att köra eagle-lin-eng-4.16r2/install.
Jag får då felmeddelandet eagle-lin-eng-4.16r2/install: 13: Syntax error: Bad substitution'
Det verkar som om det är något fel i installationsskriptet på rad 13, men eftersom jag är relativt ny i linuxvärlden kan jag inte se vad det är.
Första raderna från installationsskriptet:
#!/bin/sh
# EAGLE installation script version 4.16r2
#
# Copyright (c) 2006 CadSoft Computer GmbH
INSTALLDIR="/opt/eagle"
MANDIR="/usr/share/man/man1 /usr/man/man1"
BINDIR="/usr/bin"
# Determine the source directory:
SRC=$0
test "${SRC:0:1}" = "/" || SRC=`pwd`/$SRC
SRC=${SRC%/*}
# Make sure we have a clean directory path:
cd "$SRC" || exit 1
SRC=`pwd`
cd "$OLDPWD"
if test "`basename $0`" = "install"; then
# Determine the destination directory:
DST=${1:-$INSTALLDIR}
test "${DST:0:1}" = "/" || DST=`pwd`/$DST
# Create the destination directory:
mkdir -p "$DST" || exit 1
# Make sure we have a clean directory path:
cd "$DST" || exit 1
DST=`pwd`
cd "$OLDPWD"
# Copy files to destination if necessary:
test "$SRC" = "$DST" || cp -rp "$SRC"/* "$DST" || exit 1
else
DST="$SRC"
fi
Installera Eagle under Ubuntu?
- Schnegelwerfer
- Schnegelwerfer
Re: Installera Eagle under Ubuntu?
Troligen är det så att du har ett sh-skal (som är från stenåldern) på din maskin, och saknar substitutions-featuren som scriptet använder sig av. Att Cadsoft då begär det skalet är obegripligt.Schnegelwerfer skrev:Jag får då felmeddelandet eagle-lin-eng-4.16r2/install: 13: Syntax error: Bad substitution'
Det verkar som om det är något fel i installationsskriptet på rad 13, men eftersom jag är relativt ny i linuxvärlden kan jag inte se vad det är.
I scriptet, ändra första raden till #!/bin/bash istället.
Ubuntu kör Dash som default shell, vilket egentligen är helt sh-kompatibelt. Anledningen om jag kom ihåg rätt var att uppstarten skulle gå fortare då den är mycket mindre än Bash och den startas rätt många gånger under omstart.
Nu har dock Ubuntu slutat använda sysvinit och kör sitt upstart istället, så att byta tillbaka vore ju en god idé så fort alla gamla startscript är konverterade.
Nu har dock Ubuntu slutat använda sysvinit och kör sitt upstart istället, så att byta tillbaka vore ju en god idé så fort alla gamla startscript är konverterade.