Minska brus från gitarrcompressor?
Minska brus från gitarrcompressor?
Hej!
Jag har byggt compressorn i schemat nedan. När jag ökar sustainen så
ökar bruset, för att inte bruset ska höras för mycket så sänker jag volymen
på utsignalen från comp. När utsignalen sänks så blir insignalen till datorn
svag och datorns volym får höjas...och bruset är tillbaka.
Hur bygger jag lättast nån form av brusfilter?
http://www.hollis.co.uk/john/flatline.jpg
Fender
Jag har byggt compressorn i schemat nedan. När jag ökar sustainen så
ökar bruset, för att inte bruset ska höras för mycket så sänker jag volymen
på utsignalen från comp. När utsignalen sänks så blir insignalen till datorn
svag och datorns volym får höjas...och bruset är tillbaka.
Hur bygger jag lättast nån form av brusfilter?
http://www.hollis.co.uk/john/flatline.jpg
Fender
Till att börja med bör du kika på hur du eventuellt kan minska bruset i din konstruktion. På din beskrivning verkar det som att bruset uppstår i kretsen. Kan du lägga upp en bild på kretskortet eller layouten?
Hur än du har konstruerat så bör du hellre ha hög utsignal från compressorn och låg i datorn, än tvärtom.
Hur än du har konstruerat så bör du hellre ha hög utsignal från compressorn och låg i datorn, än tvärtom.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Nja, signalen in till ljudkortet ska alltid vara så nära linjenivåns maximum som möjligt.
Det ger ett mycket trevligare ljud eftersom man då utnyttjar maximalt antal bitar i A/D-omvandlaren. Dessutom plockar ljudkort mer än gärna upp brus och störningar från datorns övriga delar och ju högre SNR desto lättare att plocka bort / maskera bruset när ljudfilen väl hamnat på hårddisken.
Fender:
Först en viktig sak: Kompressorer förstärker brus.
Längre förklaring: En kompressors uppgift är (oftast) att sänka de starkaste partier i en signal och sedan höjja totalnivån. Då förstärks även bruset.
Dvs: Om du du redan har lite brus in till kompressorn, så kommer du få mer brus ut ur kompressorn. Särskillt om du ökar Sustain-kontrollern eftesom den (i ditt schema) ökar komprimeringen ännu mer.
Vad har du använt för typ av motstånd? Metallfilmsmotstånd har lägre egenbrus än vanliga kolytskiktsmotstånd. Dessutom kan LDR-motstånd brusa och öka distorsionen när de sitter som en aktiv del i ljudets förstärkning.
Det ger ett mycket trevligare ljud eftersom man då utnyttjar maximalt antal bitar i A/D-omvandlaren. Dessutom plockar ljudkort mer än gärna upp brus och störningar från datorns övriga delar och ju högre SNR desto lättare att plocka bort / maskera bruset när ljudfilen väl hamnat på hårddisken.
Fender:
Först en viktig sak: Kompressorer förstärker brus.
Längre förklaring: En kompressors uppgift är (oftast) att sänka de starkaste partier i en signal och sedan höjja totalnivån. Då förstärks även bruset.
Dvs: Om du du redan har lite brus in till kompressorn, så kommer du få mer brus ut ur kompressorn. Särskillt om du ökar Sustain-kontrollern eftesom den (i ditt schema) ökar komprimeringen ännu mer.
Vad har du använt för typ av motstånd? Metallfilmsmotstånd har lägre egenbrus än vanliga kolytskiktsmotstånd. Dessutom kan LDR-motstånd brusa och öka distorsionen när de sitter som en aktiv del i ljudets förstärkning.
Hej, hoppas bilderna syns. Det är första gången jag lägger upp
bilder. Det är sex bilder, inte sexbilder.
Bilderna blev stora, jag ber om ursäkt för det. Kablarna som syns
över kanten går till equalizern. EQ plockade jag ur en volympedal
som hade en 4-bands EQ. Anledningen till att jag ville ha både EQ
och comp. i samma låda är för att minimera antalet kablar och
skarvar. Är bara EQ inkopplad så hörs inget brus, så den är nog
som den ska.
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Bild 5
Bild 6
Hoppas bilderna är till någon vägledning, jag har kanske byggt på fel
sätt. Jordkablarna sitter på samma lödbana så några jordslingor borde
inte finnas...tror jag.
Fender
----
"Bilderna blev stora, jag ber om ursäkt för det."
Varför inte bara länka till dem då istället?
Latmask.
Gjorde om bilderna till länkar.
//Jimmy.
bilder. Det är sex bilder, inte sexbilder.

Bilderna blev stora, jag ber om ursäkt för det. Kablarna som syns
över kanten går till equalizern. EQ plockade jag ur en volympedal
som hade en 4-bands EQ. Anledningen till att jag ville ha både EQ
och comp. i samma låda är för att minimera antalet kablar och
skarvar. Är bara EQ inkopplad så hörs inget brus, så den är nog
som den ska.
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Bild 5
Bild 6
Hoppas bilderna är till någon vägledning, jag har kanske byggt på fel
sätt. Jordkablarna sitter på samma lödbana så några jordslingor borde
inte finnas...tror jag.
Fender
----
"Bilderna blev stora, jag ber om ursäkt för det."
Varför inte bara länka till dem då istället?
Latmask.

Gjorde om bilderna till länkar.
//Jimmy.
-
Du kan prova minska förstärkningen för höga frekvenser, genom att sätta en liten keramisk konding i op-förstärkarens motkopling. 47pF eller 100pF bör räcka, men kan behövas större. Prova att sätta in kondingen parallellt med 220k i motkopplingen. Prova olika värden till du får bra verkan.
Edit: bytte 270k till 220k
Edit: bytte 270k till 220k
Man skall heller inte ha onödigt höga motståndsvärden, brusmässigt är det bättre ju mer effektanpassat det är... (lite överkurs)
men börja först att titta på bättre låbrusiga OP-ampar - där har du det mesta av bruset såhär i inledningen - därefter kan man börja fundera på kontruktionstopologier - där det handlar om att som första steg förstärka signalen långt över efterföljande behandlande systemets brusgolv med hjälp av en väldigt låbrusig ingångssteg - och samtidigt skall detta steg vara mycket stryktålig och klara mycket hög dynamik...
Mao. att bygga riktigt lågbrusigt är en konst i sig...
men börja först att titta på bättre låbrusiga OP-ampar - där har du det mesta av bruset såhär i inledningen - därefter kan man börja fundera på kontruktionstopologier - där det handlar om att som första steg förstärka signalen långt över efterföljande behandlande systemets brusgolv med hjälp av en väldigt låbrusig ingångssteg - och samtidigt skall detta steg vara mycket stryktålig och klara mycket hög dynamik...
Mao. att bygga riktigt lågbrusigt är en konst i sig...