var hitta flussmedel till tennlödning?

Rocky_AL

var hitta flussmedel till tennlödning?

Inlägg av Rocky_AL »

Jag har precis börjat lite med ytmonterade komponenter. Det är ju lite knepigt att löda fast dem utan flussmedel och nu har jag ett projekt på g som innehåller en TQFP44 kapsel så jag lär behöva flussmedel.

Tänkte bara fråga var man kan köpa bra flussmedel, jag hittade denna på kjell o company, är den något att ha? Behöver man tvätta efter användning?

Kollade även in denna på elfa med den kostar 190:- (!)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och vad du EGENTLIGEN behöver är DENNA
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

240:- för den lilla tuben? :shock:
Varför behöver jag sådant flussmedel?
Använder för övrigt detta lödtenn (0,3mm).
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Kan rekommendera flusspenna. Mycket smidigt sätt att bara stryka på lite fluss på paddarna.
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Detta är smidigt: http://www.soldersonline.com/rework_wand.html
Vet dock inte om det finns i Sverige...
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Har läst igenom guiden om ytmonterat och där verkar flussmedlet som elfa säljer användas. Kanske är lika bra att satsa på det?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har en liknande spruta, den är nu 3 år gammal men det är också bara ca: 20% kvar... så den varar nog 1 - 1½ år än och 60:-/år för att ha bra fluss har jag det lugnt med... speciellt eftersom min är en varuprov :wink:
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

vänta nu, pratar du om tuben eller sprayen? :wacko:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Sprutan... har ingen spray-fluss.
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

behöver man en speciell spruta för att använda sådana där?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Normalt ja och ev även lite utrustning. Köpte en flusspenna på Conrad i somras och den fungerar helt ok för SMD, inte det bästa kanske men som sagt det fungerar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag fick tiggat till mig själva plastbiten man trycker med, jag har testat att ha en nål på men den torkar igen illa kvickt så den har jag övergivit.

Jag har även några flusspennor med no-clean fluss (reparationsfluss) men de är inte så himla effektiva vid annat än reparation.
Användarvisningsbild
jesse

Re: var hitta flussmedel till tennlödning?

Inlägg av jesse »

Och min undran är - ni som kan allt om flussmedel - vad är det för fel på den som Kjell har som nämndes först i tråden? Jag har nämligen köpt en sådan. Den enda nackdel jag upptäckt hittils är att man måste trycka ganska hårt för att få ut något och då kommer det rejält mycket på en gång (man dränker kretskortet).
Rocky_AL skrev:Tänkte bara fråga var man kan köpa bra flussmedel, jag hittade denna på kjell o company, är den något att ha? Behöver man tvätta efter användning?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är inget fel på flussen i pennorna men (enl. min erfarenhet) är det för "tunt" till att stanna kvar vid nymontering. Ska man peta en krets med 100 pinnar fast på mönsterkortet är en mycket tuntflytande fluss som snabbt torkar bort ingen nytta, en "tjock" trögtflytande gegga är däremot perfekt, man kan placera kretsen, "glida" den på helt rätt plats och sedan löda ett par pinnar för att fixera den. Sedan löder man och den "tjocka" fluss ger bättre lödningar.
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Gjorde min löd-omcertifiering för några veckor sedan... där använder de ett fluss som är ännu mer lättflytande än det i pennorna... torkar fortare med... (troligtvis jättevådligt också...)
Har använt både trögflytande och lättflytande fluss... trögflytande är svårare att tvätta bort, efter lödning... varpå det som är jätteflytande bara är att borsta bort när det har torkat...
Andas man dock in det "dammet" som blir vid borstningen, känns det som att få en kallsup vatten... Och man ängnar några minuter åt att reflexmässigt hosta...

...fast det klart... hemmaprojektlödningar kanske inte kräver 100% renlighet...
Skriv svar