fläktkontroll lampa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
NeBulan
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 augusti 2003, 16:22:20
Ort: Norrköping

fläktkontroll lampa

Inlägg av NeBulan »

Jo, jag undrar hur man gör som i den här fläktkontollern http://www.sweclockers.com/html/recensi ... php?page=3 så att vid en speciell volt tänds en viss lampa?

saxat från swecs recension: "Bakom vridrattarna sitter det tre stycken lysdioder, alla tre har var sin färg. På det läge då fläkten snurrar minst blir den blåa lysdioden aktiv, på det mittersta läget blir den gröna lysdioden aktiv och på det snabbaste läget blir den röda lysdioden aktiv"

Fick bara en släng helt sådär och undrade hur det hela fungerade :)

// Robert
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

En Lm3914 (tror jag) tänder 10 lysdioder beroende på hur mycket ström man skickar in i den.

den borde du kunna använda
NeBulan
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 augusti 2003, 16:22:20
Ort: Norrköping

Inlägg av NeBulan »

Ok, tack så mycket. Ska kolla upp det :)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

känns kanske lite onödigt med en lm3914 om man bara ska ha 3 lysdioder? Skulle det inte funka bra med tre stycken zenerdioder lr nåt?
OpelGT
Inlägg: 269
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:20:52
Ort: Varberg

Inlägg av OpelGT »

Vad sägs om en LM339?
Bild

Detta är en voltmätare som jag hittade på
http://ourworld.compuserve.com/homepage ... page11.htm

Byt motstånden till något lämpligt.
NeBulan
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 augusti 2003, 16:22:20
Ort: Norrköping

Inlägg av NeBulan »

Humm, jo. Jag kanske skulle kunna få det att funka med mina kunskaper :) Skall se om jag kan rota fram en LM339 på något gammal kretskort, så jag kan testa lite.

Återkommer med svar!

// Robert

EDIT: Har nu hittat två kretsar vid namet:
|SM8644|
|LM339N|

Borde vara rätt. Ska bara få bort en från kretskortet ;):)

Men nu måste jag jobba, får löda ikväll.
NeBulan
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 augusti 2003, 16:22:20
Ort: Norrköping

Inlägg av NeBulan »

ja, lite update! Har nu tagit bort IC'n. Men jag behövet hjälp! Jag är inte bra på att göra egna scheman och skulle behöva en hel del hjälp. För det första, hur fungerar denna krets! Hittar inte så mycket info. Fasen vad knöligt! :?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

varför ska du göra eget schema? Det står ju i tråden här. Du ska ju använda kretsen LM339N. Pinnumrena står ju i schemat här i tråden.

EDIT: Ja så går det när man inte läser hela tråden :D
NeBulan
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 augusti 2003, 16:22:20
Ort: Norrköping

Inlägg av NeBulan »

Hehe. Jo jag byggde ihopp schemat precis som på bilden, fast då tänds och slaecks inte lysdioderna en efter en, utan dom bara dör allihoppa... Vet inte hur jag ska gå tillvaega nu... Undrar om det aer jag som aer dålig på engelska, men jag fattar inte mycket i texten åvan för schemat på sidan :) Tycker han vaerkar röra ihopp allt :)

kom med tips!
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

vad är det du ändrar?
NeBulan
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 augusti 2003, 16:22:20
Ort: Norrköping

Inlägg av NeBulan »

Jag ändrar strömmen in till kretsen, om man nu ska göra det. Det står inte riktigt vart man ska göra det.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

som jag har förstått det så lyser första lampan vid 11,5 och sista vid 13,6. Poten ställer in känsligheten lr nåt sånt spännande.

Om du ökar 220ohm motstånden blir skillnaden mellan stegen större, om du sänker 12k motståndet så kan du ha lägre inspänning, men som lägst lite över 5,1v eftersom zenerdioden ligger på det. Allt går ut på att + delarna på komparatorn (LM339) ska vara över 5,1v.
NeBulan
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 augusti 2003, 16:22:20
Ort: Norrköping

Inlägg av NeBulan »

Ok då förstår jag. Ska se om jag kan pula mer någon annan dag. Tack!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30083
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det där schemat tycker jag inte verkar riktigt bra till ett sånt stort spann som 5-12V som man brukar ha på fläktkontrollrar. Funkar bättre till bilen. Inspänningen till kretsen i detta fallet ska ju vara konstant 12V, och istället för zenerdioden och 470-ohmsmotståndet kopplar man in den spänning man ska mäta till komparatorerna.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

mullemeck skrev:En Lm3914 (tror jag) tänder 10 lysdioder beroende på hur mycket ström man skickar in i den.

den borde du kunna använda
Det är spänning den reagerar på.

Jag har ju gjort en jääääättefin ( 8) ) guide på hur man lätt konfigurerar LM3914, ta en titt om ni känner er manade. > länk <
Skriv svar