Att mäta strömförbrukning på en PIC i SLEEP-mode.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Att mäta strömförbrukning på en PIC i SLEEP-mode.

Inlägg av Earendil »

Hej alla glada!

Jag håller på och bygger en liten fjärrkontroll till teven hemma. Fjärren har bara fyra knappar (Volym upp/ner, kanal upp/ner). Varje knapp går in på en GPIO-pinne på en PIC 12F675. En utgång driver en IR-LED via en BC337-trissa.

Nu skulle jag vilja mäta strömförbrukningen i SLEEP-mode på den här prylen. Det jag har gjort är att jag har kopplat in ett ganska stort motstånd i serie med matningsspänningen. Vid uppstart av prylen kortsluter jag motståndet, men när fjärren går in i SLEEP så får motståndet vara där. Det verkar då som om kretsen drar ca 3 µA (jag mäter spänning över motståndet), vilket är rimligt. Men ibland så tyder spänningen över motståndet på en betydligt högre strömförbrukning. Dessutom så kan små spikar i förbrukning över det stora motståndet få kretsen att hänga sig även i SLEEP-mode verkar det som.

Hur gör ni när ni mäter strömförbrukning på sådana här prylar?

Själv mäter jag med en billig multimeter från Kjell. Det verkar enligt manualen som om den ska ha internt motstånd på ca 10 MOhm. Kan det stämma?
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Mät med amperemeter eller med voltmeter. Med det senare ska motståndet vara lågt, t.ex 1ohm.

Har du 1 ohm är 1V=1A.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Men med ett 1 ohms-motstånd så blir spänningen över det enstaka µV, eftersom strömmen är några få µA... Det går ju inte att mäta med en "vanlig" multimeter :(

Finns det något annat trick eller är det helt enkelt så att en sådan här mätning kräver dyr utrustning?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur stort är ditt stora motstånd? JAg tycker att det varkar vara rätt metod att använda. Magnus förstod nog inte frågan riktigt.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Jag började först med ett (relativt) litet motstånd, 4700 Ohm. Med några µA över det så blir det knappt mätbart (och därmed påverkar det inte rimligen PIC:en heller). Sedan höjde jag upp successivt upp till 33 kOhm, kommer inte ihåg nu vilken spänning det blev, men någon tiondels volt var det nog. Jag fick det till ca 3 µA hur som helst.

Jag startar alltså upp fjärrkontrollen med motståndet förbikopplat, sedan när den gått in i SLEEP, så tar jag bort förbikopplingen. Sedan sätter jag in förbikopplingen igen innan jag väcker upp den ur SLEEP.

För att snåla ner på strömmen har jag stängt av bland annat BODEN (Brown-Out Detect Enable). Den finessen drar en del ström.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det låter ju som en bra lösning. Finns det inte information i databladet om hur mycket den drar?
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Jo det gör det, men det beror väldigt mycket på vilka features man har enablade, temperatur, matningsspänning, veckodag osv :-) Därför hade det varit sjysst att faktiskt få siffran svart på vitt.

En annan sak; är det vettigt att konfigurera om utgången till trissan som styr IR-leden till att vara en ingång under SLEEP? Då borde den vara högimpediv och inte läcka in någon ström va?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

skaffa en riktigt multimeter. jag kan mäta µA med båda mina :)
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Även om minsta läget på din multimeter är typ upp till 2mA så antar jag att du har tre decimaler då, vilket borde räcka för att mäta strömmen.

EDIT: Förutsatt att du inte får den att dra mindre än 1 uA.
ClasseMan
Kontakt:

Inlägg av ClasseMan »

Nu är ju kanske inte 33kohm så mycket i gämförelse med den inre risistansen hos voltmetern, men man skall alltid lägga på minnet att den kan påverka resultatet.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Jag gick hem och kollade - det gick bra att mäta µA på min multimeter. Det verkar som om jag fått ner kretsen till att dra ca 0.1-0.2 µA i viloläge. Bättre än väntat och det är knappt jag tror det stämmer :? Hur som helst så kan jag nog ge mig på att bygga ett kretskort för fjärren nu. Tänker ge mig på att bygga ytmonterat, för att försöka lära mig det på en lagom enkel konstruktion :wink:
Skriv svar