Komma igång med Ubuntu
Komma igång med Ubuntu
okej nu är ubuntu installerat på laptopen
problemet är när jag ska aktivera grafikortet så säger den :
The software source for the package
xorg-driver-fglrx
is not enabled.
även för det trådlösa kortet i datorn
bcm43xx-fwcutter
is not enabled.
vad ska jag göra?
problemet är när jag ska aktivera grafikortet så säger den :
xorg-driver-fglrx
is not enabled.
även för det trådlösa kortet i datorn
bcm43xx-fwcutter
is not enabled.
vad ska jag göra?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Är allt ikryssat "som-det-skall" i System -> Administration -> Programvarukällor
Med "som-det-skall" menar jag att det är hyfsat självklart hur det skall se ut, bara man läser lite där...
...annars sök på http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/ där jag hittade mycket information som hjälpte mig att komma igång...
De flesta felsituationer i linuxvärlden är redan lösta på ett eller annat sätt...
G00gle är rätt bra på att hitta sånt, har jag märkt... just VAD man skall söka efter kan vara lite svårt, ibland...
hmm... annars har du ju System -> Administration -> "Hanterare för proprietära drivrutiner" där måste man själv gå in och kryssa i lite...
Vad är det för grafikkort/tillverkare förresten?
hmm... du hade Eng. språkigt också... hmm... mja... men du hittar nog ändå...
Med "som-det-skall" menar jag att det är hyfsat självklart hur det skall se ut, bara man läser lite där...

...annars sök på http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/ där jag hittade mycket information som hjälpte mig att komma igång...
De flesta felsituationer i linuxvärlden är redan lösta på ett eller annat sätt...
G00gle är rätt bra på att hitta sånt, har jag märkt... just VAD man skall söka efter kan vara lite svårt, ibland...
hmm... annars har du ju System -> Administration -> "Hanterare för proprietära drivrutiner" där måste man själv gå in och kryssa i lite...
Vad är det för grafikkort/tillverkare förresten?
hmm... du hade Eng. språkigt också... hmm... mja... men du hittar nog ändå...
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Om vi lägger ihop "The _software source_ for the package bcm43xx-fwcutter is not enabled." med "This list of app, is not availabe click on reload to load it to reload it you need a working internet connektion. sedan så uppdatera den men inget blir installerat. " så är det 'lätt' (för mig) att se att alla paketarkiv inte är aktiverade.
Om jag minns rätt är bland annat arkivet för Restricted software inte aktiverat som standard, detta går dock att ordna i inställningarna för Repositories i pakethanteraren Synaptic.
Om jag minns rätt är bland annat arkivet för Restricted software inte aktiverat som standard, detta går dock att ordna i inställningarna för Repositories i pakethanteraren Synaptic.
jag installerade om ubuntu med internet anslutning så fungerade det 
fast jag får inte in vlc, paket var skadade.
hur ska jag få in vlc?
vad ska man lägga in för något för att kunna programmera avr? med en avrisp mk2?

fast jag får inte in vlc, paket var skadade.
hur ska jag få in vlc?
vad ska man lägga in för något för att kunna programmera avr? med en avrisp mk2?
Senast redigerad av petterp 14 mars 2008, 09:52:06, redigerad totalt 1 gång.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt: