Kom på att jag vill ha en lite annorlunda distrotionseffekt till musikproduktion. Ljudet jag eftersöker är det som kan uppkomma vid glappkontakter och trasiga kopplingskondensatorer... Signalbehandlingen ska ske enligt figuren nedan.
Har lite funderingar på hur man ska lösa det jag kallar "low amplitude cut":
1. Genom komperator med klippnivåtröskel som styr en enkel VCA eller klippfri switch.
2. En zenerdiod borde fixa detta ganska enkelt, dock vill jag ha variabel tröskel.
Din "low amplitude cut" ser ut som övergångsdistorsion i en klass B-förstärkare. Kanske kan en klass B-förstärkare vara en bra början på en lösning...?
Klart värt att test iaf. Begränsningen är att jag inte kan reglera effekten från noll och uppåt, men med en +-15V signal kanske dom 0,7V över dioderna inte spelar så mycket roll.
Det jobbiga med komperator blir att jag måste ha dubbla, en för negativ och en för positiv signal.
klart du kan reglera, men då genom att välja ingångsidan signalnivå, börja med en variabel förstarkande op, kör genom ett diodpar, motstånd till o för lite last, låt det mostståndet vara variabelt så kan du ändra lite på distet, ett motstånd i serie och till nästa diodpar, låd även serie motståndet vara variabelt för olika ljudegenskaper, och sist en op till med variabel förstärkning för att få rätt signalnivå igen
prova med olika dioder för olika ljud, germanium, shotky, vanlliga kisel, snabba kisel,
vill du ha högre klippspänning kan du ta två dioder till i serie så du får dubbla klippspänningen
edit: för full kontroll, lägg en op till med variabel förstärkning mellan dom två olika diod klipparna
Så kan du göra vilka filter du önskar enkelt. Inget stort projekt med alla dagens snabba MCU eller varför inte en enklare dsp istället? De är inte så dyra idag och går fint att programmera i C.
Tror det blir svårare att få gött ljud med DSP, sedan är mina programmeringskunskaper ganska begränsade så det hade blivit ett stort projekt. Dock börjar jag känna mig tvungen att gå in i DSP-djunglen snart, men det får bli att börja med mikrokontrollers först. Självklart ska effekten kunna midistyras, men det får bli ett senare projekt.
*ler* Oki, för annars känns detta som precis något bra att göra med digitala filter. Så här enkla saker behöver niog ingen äkta DSP - en snabb microkontroller fixar det. 2x16x40kHz är inte så blodigt så länge du har rena nivåfileter och inte inte skall ge dig på FIR-filter och anant som kräver mer räknande.
Har gjort lite spice simuleringar med enklaste möjliga koppling, dock med sinus på ingången vilket inte visar effekten lika bra som triangle. schema graf (R4 sveper från 0 till 2k)
Kopplingen kommer säkerligen ha en enormt hög brusnivå tack vare den höga förstärkningen, men det gör inte så jätte mycket så länge inte signalen drunkar helt i brus. Senare kommer förstärkarna/dämparna vara variabla, vilket borde lösa brusproblemen.