Något att tänka på angående ICSP?
Något att tänka på angående ICSP?
Tänkte fixa så att man kan programmera om en pic utan att tabort den från kretskortet. Är det något speciellt man ska tänka på om man vill kunna använda ICSP? Har hört något om ett motstånd på mrclr...
om du ska använda pinnar både som i/o internet på kortet och för icsp måste du tänka på det, dioder och motstånd kan du använda för att separera signalerna. samma sak med mclr som du säger, när programmeraren kopplas in måste den kunna "ta över", så låt programmerarens kabel gå direkt till mclr på kretsen och koppla vidare till övriga kretskortet genom ett stort motstånd
var min röriga förklaring förståelig?
/Johan
edit: anka + göteborg = etek ?
var min röriga förklaring förståelig?
/Johan
edit: anka + göteborg = etek ?
Glöm inte att hålla koll på vad PGD och PGC-pinnarna sysslar med när µC inte programmeras, så att de eventuella påkopplade applikationerna inte intefererar med programmerarens signaler. Det lättaste är ju att låta bli att använda desas som I/O överhuvudtaget. Annars ska det fungera med en 10kOhm mellan last och I/O.
/Liten Etek-nolla
/Liten Etek-nolla
Jag provade det med min picstart+
Jag hade ju ett motstånd på MCLR och dom andra pinnarna använde jag inte så då kör vi tänkte jag och tryckte på knappen........
Fan oxå ett motstånd på MCLR hindrar ju inte att programmerings-spänningen på 12V? sprider sig till hela labbplattan.
Pic'en klarade sig men andra saker pajade
Jag hade ju ett motstånd på MCLR och dom andra pinnarna använde jag inte så då kör vi tänkte jag och tryckte på knappen........
Fan oxå ett motstånd på MCLR hindrar ju inte att programmerings-spänningen på 12V? sprider sig till hela labbplattan.
Pic'en klarade sig men andra saker pajade
Håller på just med ICSP tänkte precis med MCLR spänningen skulle påverka 5volten så jag montera in zenedioden på programmeringkontakten över 5 volten iställe på kortet . Jag ska programmera 50tal kort så jag behöver inte zenerdiod till varje kort utan en till programmeringskontakten så man sparar in lite komponenter . Jag programmerar PIC 16F870 och kör ICD2
Du måste ju tyvärr ha en på kortet (efter moståndet emot lasten som pinen styr) efterssom om du sänker spänningen till 5v så lär inte processorn bli så glad åt programmeringen.
Så endeså sätter du den på kortet, eller så har du en extra pinne i kontakten som går till kretsen efter motståndet.
För om man bara begränsar spänningen på Vcc så förhindrar det ju inte att du får 12v till den grej som ä ansluten till MCLR.
Så endeså sätter du den på kortet, eller så har du en extra pinne i kontakten som går till kretsen efter motståndet.
För om man bara begränsar spänningen på Vcc så förhindrar det ju inte att du får 12v till den grej som ä ansluten till MCLR.