EvilBetty II En lillebror.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
EvilBetty
Kontakt:

EvilBetty II En lillebror.

Inlägg av EvilBetty »

Antog att det även var dags för mig att köra igång ett projekt och som start tänkte jag göra en robotwarsrobot.

Eftersom Hypnodisc var min favorit så valde jag att göra en mer eller mindre kopia utav den på 1mx60cm men eftersom jag börjar få ont om tid (går i skolan sammtidigt) så har jag beslutat mig att göra en mycket mindre version till att börja med så den stora roboten får vila på hyllan tills sommaren nångång. :D

Den ursprungliga idén var jag tvungen att dumpa eftersom jag inte hunnit hitta några mekaniska elektriska fartreglage (servostyrning hell yeah!). Så den mindre blir destu mer sofistikerad.

Den kommer att drivas förhoppningsvis med 4 stycken [GHM-04]
om jag nu har räknat rätt vilket jag förmodligen inte har.
Fick det upp till 15 knyck ungefär (utan belastning) och har diskuterat med 3 personer som alla har fått olika resultat på sinna hastighets uträkningar, så snälla om någon här verkligen vet hur man räknar ut skiten skriv! :D
RPM är runt 175 och hjuldiametern är tänkt att vara 8cm.

Styrning då? Jo eftersom den helst inte ska ha några däck vilket den endå kommer att få till att börja med, så kommer den styras som en stridsvagn med 2 parallellkopplade motorer mot 2 fartreglage med fram och back (2 moterer på varje fartreglage).

Som "vapen" kommer den ha en sågklinga eftersom jag måste hålla vikten nere på den lilla modellen. Har dock ej bestämt vilken motor jag ska ha till den men den kommer styras med en microbrytare eftersom jag har en 6kanals RC till roboten.

Skriver mer lite senare när ni hunnit smälta denna vägg av text. ;)

Här är iallafall nån bild på ett ungefär av vad roboten kommer att se ut som. Dock utan sidskydd.

Bild

Och en bild framifrån såklart.

Bild

Eftersom det är lite brottom kommer det bli quick and dirty som min farsa brukar säga :lol:

Ge gärna tips och idéer är öppen för förslag ;)

EvilBettybot
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Varför inte göra den roterande skivan större än vad hela roboten är så du kan backa på andra lika väl som att köra på dom framifrån. Det borde göra det svårare för andra att komma åt dig bakifrån också. Sen hade jag satt typ kedjor runt om den roterande skivan så att andra inte kan komma intill utan att bli träffade. För alla robotar jag sett som har en "yxa eller hammare" i fronten som dom hugger motståndare med brukar vara ganska korta.
Användarvisningsbild
EvilBetty
Kontakt:

Inlägg av EvilBetty »

Mjo, det är en smart idé. Dock så är "mini"botten blott en prototyp av den äkta varan, så den här kommer inte att vara med i några blodiga slagsmål :P Så jag gör den här minibotten mest för utväcklande ändamål, funderar tex. att sätta en servostyrd kamera på den och så småningom även sätta internetstyrning. Därför är det bättre om jag har hög tillgänglighet på den än att den ska vara utrustad för krig.

Den större roboten kommer att ha en maxvikt på 100kg och vara kapabel till att tåla det mesta, den har dessutom en tung disc med utstickande blad och inte en klinga vilket kommer att göra den mer utav en riktig metallslizer.

Det som är negativt med en disk som är större än roboten är att du inte kan ha nån arm som kan vända tillbaka roboten om den skulle hamna uppochner
Användarvisningsbild
gustavn
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

Jag får hastigheten till att bli 2.6 km / h.

(omkrets i meter) * (varv / sekund) * (omvandla till km/h) = km/h

(8 * pi /100) * (175 / 60) * (3.6) = 2.6375
Användarvisningsbild
EvilBetty
Kontakt:

Inlägg av EvilBetty »

Tack för svaret gustavn, ser ut som att jag får beställa motorer från usa då. :lol:

vad sägs om dessa?

Enligt din beräkning blir det då 15.1km/h vilket är ungefär vad jag vill ha den på.

Iof är det Planetväxel
men whatahell lär ju funka endå :D

Ahapp nu ska jag leta reda på fler folk som behöver grejjer så man slipper skepparfrakten :wink:
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

gustavn skrev:Jag får hastigheten till att bli 2.6 km / h.

(omkrets i meter) * (varv / sekund) * (omvandla till km/h) = km/h

(8 * pi /100) * (175 / 60) * (3.6) = 2.6375
Blir det inte (16*pi/100)*(175/60)*3.6 = ~3,6 km/h? Omkretsen är ju radien² * pi = 4²*pi.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

björn: Pi * r^2 är arean, omkretsen är 2r*Pi. Dvs samma som gustavn gjorde. :)
Skriv svar