Hej.
fick för mig jag skrev ett inlägg igår men hittar inte det...
iallafal... jag skulle behöva ha lite hjälp ska bygga larm i en bil jag har löst allt utom den delen med av o pålarmningen o de får inte bli för dyrt... nån som vet vart man kan köpa biligt elelr bygsats elelr nån som har chema eller någe te salu som går att andvända fördröjnings mekanism på 12V kan funka oxå o dåld switsh i bilen... tacksam för all hjälp
555 är den vanligaste ICn för timing, den finns att införskaffa på alla ställen som har åtminstone lite koll på elektronik. Om hur man kopplar upp den finns det säkerligen tusentals sidor om ute i cyberrymden som bara väntar på att läsas.
det finns inget simplare? det där käns för avanserat för min del e inte så bra på kretskorts elektronik kan löda efter shema o så men inte bygga saker själv som inte äns fins klara instruktioner för..
det där käns för avanserat för min del e inte så bra på kretskorts elektronik kan löda efter shema o så men inte bygga saker själv som inte äns fins klara instruktioner för..
Tycker de länkar jag tipsade om ovan är ganska enkla, tror inte du kan räkna med att hitta kopplingsscheman till exakt det du vill löda ihop.
Eller som en lärare sa en gång: "Det är inget roligt att äta färdigtuggad mat"
men inga av de sheman jag hittar passar det jag behöver vad ska jag har för komponenter då vill ha så att när man släpt ut en mickro brytare så efter 25 secunder så slår ett relä till o de ska gå på 12V (bil bateri)
Glöm bara inte att filtrera matningsspänningen kraftigt. Det finns massa med störningar på 12 volten som kan trigga igång larmet när du är ute och kör om du kopplar enligt de generiska ritningarna på internet.