Hjälp innan jag beställer (lödutrustning för chip)

Ree
Inlägg: 32
Blev medlem: 4 mars 2008, 22:25:17
Skype: GeorgeastobNA
Ort: Umea
Kontakt:

Hjälp innan jag beställer (lödutrustning för chip)

Inlägg av Ree »

Hej allesammans. Första inlägget här. :) Tänkte chippa mitt Wii och har en del lödkunskap sedan förut. Har gjort iordning en liten lista på saker jag behöver för att göra det. Här är sakerna jag så gott som bestämt mig för redan:

Lödstation 80W, digital samt lödspets på 0.25mm. ~1100kr.
Edit: Finns på www.conrad.se
Bild

Avlödningsfläta 1.7mm

Kabeltång 0.2-6mm. ~350kr.
Edit: Finns på www.conrad.se
Bild

Efter detta behöver jag även:

Kabel, AWG25-30.
Blyfritt tenn (vilken tjocklek?)
Förstoringsglas
ESD-matta (eller räcker det med armband?)

Så, har ni några invändningar? Finns det bättre utrustning för samma pris (tänker på lödstationen)? Samt, vad ska jag ha för kabel och tenn?

Tack på förhand. :)
Ree
Inlägg: 32
Blev medlem: 4 mars 2008, 22:25:17
Skype: GeorgeastobNA
Ort: Umea
Kontakt:

Inlägg av Ree »

Kom igen, hjälp mig komplettera den här listan. :)

Bild

Edit: Har bestämt mig för förstoringsglas (blir en kepsliknande sak) samt ESD-avledare (blir armbadssak), så det är eg. bara några åsikter om utrustningen samt information om vilken tråd samt tenn jag behöver.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Kabeltång är nog onödigt, köp en bra sidavbitare från knipex istället.
Jag har hållit på i många år och alltid funnit att manuellt skalande går fortare.
Ree
Inlägg: 32
Blev medlem: 4 mars 2008, 22:25:17
Skype: GeorgeastobNA
Ort: Umea
Kontakt:

Inlägg av Ree »

Du råkar inte veta vilken? Får 6 sidor sökresultat på "sidavbitare". =/ www.conrad.se
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kolla ClasOhlson, tror dom har exakt samma lödstation för 800 kr. Biltema har något liknande.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

jag skulle ha köpt en Art.-Nr.: 800245 tror jag.
Ree
Inlägg: 32
Blev medlem: 4 mars 2008, 22:25:17
Skype: GeorgeastobNA
Ort: Umea
Kontakt:

Inlägg av Ree »

Hmm, inte särskilt mycket billigare än den jag hade tänkt mig. Säker på att det går bra att skala typ 0.2-0.3mm-trådar med den där?
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

oj, det var litet! Kanske kan du använda en mindre sidavbitare typ Artikelnummer: 826424
Jag har en likande och skalar ner till virtråd, vet inte riktigt vilken diameter det är dock, 0,5?
Jag tycker den där tångvarianten ofta skrapar längs ytan på tråden på ett jobbigt sätt, man får in bättre teknik med sidavbitare efter lite övning. Men det är ju bara min åsikt, köp och pröva!
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Sidavbitare använder jag till att klippa kabel, för skalning fördrar jag en vanlig morakniv. Men det är en smaksak. En liten fin plattång är aldrig fel heller, gärna Bahco, Sandvik eller liknande märken. Vad gäller lödtråd så gillar jag 0.8mm.
Lödstationen ser fin ut, även om man kommer långt med Biltemas enklaste för 5-600:-.
En avlödningsfläta skadar aldrig, men det hade du visst redan med :)

Tänk också på att Conrad kan vara lite seg på att skicka grejerna, tycker herrarna Kjell & Clas är bättre på det.
Ree
Inlägg: 32
Blev medlem: 4 mars 2008, 22:25:17
Skype: GeorgeastobNA
Ort: Umea
Kontakt:

Inlägg av Ree »

Jo, ringde dom nu och tydligen var det en veckas leveranstid. Jag som ville ha en 80W-station. :( Grejen är att om jag köper en från Kjell så har dom inte så små lödspetsar som jag behöver, bara 0.5mm. Det Kan räcka, men det är en risk ändå, nått man helst undviker.

Kan man kanske köpa stift till Kjell's digitala station från elfa? Eller är det lika bra jag går upp en prisklass och kör på elfas grejer hela vägen?

Skulle även behöva hjälp med att hitta en AWG28 eller AWG30-kabel på elfa's hemsida, gärna PTFE-isolerad, och gärna en 0.2-0.5mm tjock lödtennstråd.

Förslag tages gärna emot nu eftersom Conrad var lite för sega. :(
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Hjälp, 0,5mm lödspets.. 1-2mm är nog trevligare. Vet flera som löder ytmonterat med 3mm. Spetsen behöver alltså inte vara lika klen som kopplingstråden om det var det du trodde?
Ree
Inlägg: 32
Blev medlem: 4 mars 2008, 22:25:17
Skype: GeorgeastobNA
Ort: Umea
Kontakt:

Inlägg av Ree »

Bara läst att eftersom du måste ha en AWG28-tråd och helst en lödspets i samma storlek så antog jag att det krävdes. Det är rätt små saker det här ändå.

Snart beger jag mig till Kjell och köper nått dock. 0.5mm får lov att räcka. Behöver dock fortfarande en AWG28-tråd. Nån som kan hjälpa?
Borre
Inlägg: 4574
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

Jag har provat 0,5mm spetsen som kjell har och den är inget vidare att löda med, lång och smal vilket gör att den inte håller värme bra alls. Fick vrida upp temperaturen en bra bit över 300C för att spetsen skulle vara någorlunda lätt att löda med.
1mm petsen fungerar bättre då den håller värme bättre vilket gör att man kan använda lägre och vettigare temperaturer.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Jag skulle vilja påstå att det är svårare att löda med så där pass tunn spets, dte är så svårt att få ut nån värme.
Ree
Inlägg: 32
Blev medlem: 4 mars 2008, 22:25:17
Skype: GeorgeastobNA
Ort: Umea
Kontakt:

Inlägg av Ree »

Här har ni ett exempel på vad jag vill göra med utrustningen:



Klarar den det så är jag nöjd. Rekomendera away. :)
Skriv svar