Spyr snart upp ett kretskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lallas

Spyr snart upp ett kretskort

Inlägg av Lallas »

:oops:

Ska man behöva lägga precis hela semestern för att rita fram ett kretskort i EAGLE?

:doh: :humm: :ajabaja: :wall: :wall: :wall: :pray: :eh: :wall: :evil:

Tur att forumet har symboler som visar hur man känner sig :D

Så.. nu e jag tillbaka på schemat. Etsa i morgon, borra och handla komponenter på onsdag, ev börja lödda samma dag, förhoppningsvis testköra torsdag eller fredag..

ALLT DETTA FÖR EN SKETET JÄVLA KRETSKORTSPROTOTYP? Kan ingen sälja mig en färdigbyggd CNC?! Betalar bra om du lovar att inte avslöja att JAG inte byggt den :D

Nåja.. antar att jag inte är den ende som stått och hoppat på ruta ett en evighet!
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Tycker oxå att det krångligt att göra korten där. och ledningsbanorna passar ju inte alltid in på på tex en ic krets. vet iofs hur det ser ut på utskrift men det ser inte bra ut i datorn. Tips?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

jag tycker det är jobbigt när man inte vet om man har kommit ihåg allt. Jag har ett kort som ska ha ca 380 lödningar. Det är inget man bara löder dit, märker att det är fel och plockar isär igen. Igår kom jag t.ex. på att jag hade glömt en max232 :?
Michel

Inlägg av Michel »

Jag har ingen erfarenhet av eagle's layout, men om den nu är så svår - varför inte prova andra program?
ClasseMan
Kontakt:

Inlägg av ClasseMan »

Jag som tyckte det var ett mycket lättanvänt program tycker det var logiskt man behövde inte läsa massor med tutorials för att lyckas. Har förstås inte provat något annat program.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Vad är det som är så krångligt med EAGLE?

Jag har då inga problem med att få fram ett fullsmockat 100*80-kort på några timmar.
Lallas

Inlägg av Lallas »

Tycker igentligen inte att EAGLE är ett speciellt svårt program. Vad som fått mig att slita håret är att jag ska ha ca 50 komponenter och 160 hål. Detta ville jag göra på ett enkelsidigt 100x160 kort, med en 40x80 kylfläns plus en skruvplint för 12 kopplingar i en speciell layout. UTAN att brygga någon koppling.

Något jag stör mig helt fantastiskt mycket på är att EAGLE kraschar efter 10-15 minuters användning. Nu är jag lite rostig på EAGLE eftersom det var ett tag sen jag använde det. Autoroutern funkar långt ifrån perfekt. Man får göra lite manuellt, ändra, göra om och sen autorouta igen. Och tillslut blev det bra 8)

Hoppas jag iaf.. har som sagt inte testat det än.

EDIT:
Jag inser att man inte kan få allt i världen när man inte köper programmen.. :roll: utan använder *host* demo :vissla:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Skyll dig själv att det crashar om du använder der där *host*-demot :roll:

Så du lider också av optimeringssjukan? Jag fick också för mig att försöka vara utan bryggor på min H-brygga, men gav efter efter några timmars idelt funderande. Nån liten sladd extra ÄR inte så farligt! :wink:
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Kör man ett 0 Ohms motstånd så ser det mer profisionellt ut. Då är det ju iaf ingen mer än man själv om vet att det är en "brygga" :)
Lallas

Inlägg av Lallas »

Nä.. funderade också i 0 Ohmsbanorna.. tills jag kom på att jag kan använda även dom vanliga motstånden till bryggor :D

Men optimeringssjukan är inte bra. Fast jag blev nöjd iaf.

BTW: Nån annan som upplevt problem med att EAGLE hänger sig lite? Verkar inte som om själva programmet ballar ur, utan bara grafiken :?
Användarvisningsbild
Perrx
Kontakt:

Inlägg av Perrx »

Testa att sätta på "Always vector font" i option. Det hjälpte mig med grafik probbet.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

och så kommer man på att det finns lysdioddrivare. Då blir världen mycket enklare. 4 16 pins kretsar istället för 33 transistorer med tillhörande transistor låter ganska bra :D

jag körde med eagle men man kunde inte göra tillräckligt stora kort
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Hur menar du med att grafiken ballar ur?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag har också varit med om att grafiken ballar ur i Eagle när man kör med "skumma" versioner :vissla:

Det går bra en kvart-halvtimme, sen slutar den rita upp som den ska och fibbar allmänt till grafiken även utanför sin ruta. Så måste man starta om heeela Eagle så funkar det igen. Det är alltså inget "häng", bara att den slutar rita som den ska. Jag provade dock inte "Always vector font", utan bytte istället till en version som fungerar.
Lallas

Inlägg av Lallas »

"Always vector font" verkar faktiskt funka :tumupp:

"Whats your vector Vitor?"
"You have clearence Clarence!"

-Titta vi flyger :D
Skriv svar