Driva yttre utrustning med datorns nätagg?
Driva yttre utrustning med datorns nätagg?
Kan man plocka ut 6,9,12 Volt ur ett nätagg till en dator för att driva utrustning som finns i närheten, typ router, switch, adsl-modem osv ?
Det skulle ju spara en del el kanske och definitivt en massa nätadapters...de sitter ju och drar ström även om inte grejen de driver är påslagen.
Får man bara ström ur ett nätagg om datorn är på ?
Det skulle ju spara en del el kanske och definitivt en massa nätadapters...de sitter ju och drar ström även om inte grejen de driver är påslagen.
Får man bara ström ur ett nätagg om datorn är på ?
-
-
3,3V och 7V också, kanske går att få ut mer än så också... eller 3.3V kanske inte gå att få ut genom nätagget utan bara genom moderkortet och ja det lär inte vara några högre strömmar.
Sen går det ju att använda en spänningsregulator också om man vill det.
Sen går det ju att använda en spänningsregulator också om man vill det.
Senast redigerad av Purre 3 mars 2008, 19:23:12, redigerad totalt 1 gång.
-
Går det inte med 3,3V på vissa agg?
Funderar på att göra ett nätaggregat till labbaggregat, så man får lite ström...
Vissa aggregat kan man starta genom att kortsluta ett par sladdar och på andra genom att trycka på en strömbrytare(oftast på äldre). Finns fler sätt men kommer inte på dem nu...
EDIT: Lååångsam
Funderar på att göra ett nätaggregat till labbaggregat, så man får lite ström...
Vissa aggregat kan man starta genom att kortsluta ett par sladdar och på andra genom att trycka på en strömbrytare(oftast på äldre). Finns fler sätt men kommer inte på dem nu...
EDIT: Lååångsam
-
Kontrollera hur mycket ström som finns tillgängligt och koppla via säkringar.
Kjelloco har en uttagsplåt med 4 spänningsmatningsdon.
Jag monterade 4 bananjackar i en täckplåt, kopplade via säkringar,
drev högtalarna via dessa.
När det gäller nätverksutrustning så sätter man den galvaniska separationen ur spel (iaf. delvis) om man driver från PCns nätagg.
Kan vara värt att tänka på.
Sen kan jag ju passa på att varna för att vissa av DELLs nätagg har annorlunda stiftplacering i atx kontakten.
Kanske mest nyttig info för den som vill uppgradera en DELL men iaf.
Kjelloco har en uttagsplåt med 4 spänningsmatningsdon.
Jag monterade 4 bananjackar i en täckplåt, kopplade via säkringar,
drev högtalarna via dessa.
När det gäller nätverksutrustning så sätter man den galvaniska separationen ur spel (iaf. delvis) om man driver från PCns nätagg.
Kan vara värt att tänka på.
Sen kan jag ju passa på att varna för att vissa av DELLs nätagg har annorlunda stiftplacering i atx kontakten.
Kanske mest nyttig info för den som vill uppgradera en DELL men iaf.
Senast redigerad av Tony 3 mars 2008, 22:08:32, redigerad totalt 1 gång.
-