Tjenare. har länge sedan fått tag i en bränd styrutrustning till just denna maskinen.
allting var totalt bränt och inte mycket kunde sparas.
Dock så vill jag veta lite hur advanserad just denna maskin är/var och hur dyr den har varit
Du kanske kan komma med lite mer information om vad det är förnågot, och tex typnumer eller liknande .
Du har alltså bara den brända styrningen och inte själva maskinen?
Den var dyr när den var ny, inte så farligt(Har sett liknande på blocket som iaf jag har kunnat betala om jag nu skulle vilja ha en) om man vill köpa begagnade.
Örebro Universitet har en, fast lite mer avancerad. Den plockade iaf ihop mobiltelefoner, men kan tänka mig att de är väldigt flexibla.
Undra om inte ASSA har några SONY de med, eller var kanske något annat märke men gör samma sak.
Förstår inte riktigt vad du vill veta... Och varför...
Det var så att jag kom över styrutrustningen som kaserats och ersatt med en annan.
jag vet inte vad som hände med roboten och den såldes eller skrotades. fick reda på att roboten fanns kvar låångt efter jag hade fått mina lådor.
(De på manualen)
jag skulle igentligen vilja veta allting om det som bara går problemet är att jag inte har några andra bilder än dessa (som jag kom över idagarna)
så man kan gämma sig över hur dyr utrustning man plockat sönder
Ang det ekonomiska värdet kan jag i vart fall säga följande: Jag hade en gång sönder ett pressblock som förmodligen kostat kring 50 papp om det beställts nytt och i ordningställt. Andrahandsvärdet på blocken var dock= skrotvärdet, eftersom de avsågs ingå i ett visst, specifikt sammanhang när de tillverkades.
Samma sak gäller många delar designade att ingå i vissa styrsystem och liknande, dvs svindyra nya, men oftast värdelösa utanför sitt specifika sammanhang. Vad som styr värdet är mer efterfrågan tex om någon har en likadan maskin och behöver reservdelar som passar, osv.
Har sett mycket elektronisk utrustning som kostat miljonbelopp nytt åka på tippen söndermosad på ett lastbilsflak, just för att den varit antingen föråldrad eller inkompatibel med andra systen, alt reservdelar ej längre går att få tag på...
En gissning är att dina kort legat på kanske 15-20k nya. (sedan brukar tillkomma diverse andra pålagor)
Men, är ju litet som med nya sportbilar med dessa maskiner, dvs de sjunker i värde rätt fort i takt med att de blir gamla eller slitna, värdet på begagnade maskiner kan variera väldigt mycket.
Gräma sig över hur dyr den varit ? Det gör jag aldrig, det har hänt man satt stora avbitarn i arbete i prylar som kostat miljoner. Är de föråldrade är värdet noll.