Använda gammal blix till ny digitalkamera.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Bigstone

Använda gammal blix till ny digitalkamera.

Inlägg av Bigstone »

Skaffade en Canon 350D förra sommaren för att äntligen få ut lite av fotolustan som varit inspärrad en längre tid pga. av ständigt dyra räkningar för laborationsbilder med morfars gamla Yachica. Att fylla ett 2Gb kort gick på nolltid, kul är det. MEN.. så kom hösten och vintern med mörker och fota inne med den inbyggda blixten blev en mara. Morfars gamla blixt vågar jag inte använda pga. 205V över "skon". Hmmmm.... Började lusläsa nätets alla DIY tips! Här fanns det skojiga saker!
Vill bygga en sk. Hotshoe konverterare som isolerade kameran från blixten så jag inte behövde lägga ut 1500 riksdaler för något som jag skulle komma att använda inte allt för ofta, även om det nu har sina fördelar med datakommunikation mm. . Jag kan stå ut med 1/60 och labba lite med bländare, lite av charmen ju! :lol:
Hittade bla. denna:
Är bara ett tips. Men för att vara säker på att inte det blir överslag av någon olyckshändelse så... Opto isolation är ju smidigt.
MEN... alla de byggen jag hittills stött på använder sig av en opto-triac för att trigga en thyristor. Hmmmm... någon sådan har jag inte hemma och det borde väl inte vara omöjligt att använda en PC817 eller dyl. ?! Det är väl pga. A talet som ligger över tyristorn som man har just en opto-triac eller?
Borde man inte bara kunna lägga in ett motstånd före en hederlig opto-kopplare så att man får lagom med ström för att tända tyristorn?!
(Se motstånd R2 i ritningen i länken nedan)
http://farm3.static.flickr.com/2261/208 ... ef.jpg?v=0

Tankar eller ideér?!
Mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag har haft samma problem. Här är lösning:

Kod: Markera allt

(+) o-----------+-------+-----/\/\----/\/\-----+----o Flash Trigger (+)
                     |       |     4.7M    4.7M     |
                     |      _|_ C1              ____|____
                     |      --- 22nF            _\_/_/_\_ Triac TO92
 To Hot-Shoe   ZD1  _|_,     |                   /G | A1  400V,1A
   (camera)   5.6V '/_\      +------------------'   |
                     |     __|__ D1                 |
                     |     _\_/_ 1N4148             |
                     |       |                      |
     (-) o-----------+-------+----------------------+----o Flash Trigger (-)
Labbelektronik (som stänger nu tyvärr) sålde alla delar till mig för 11kr. Jag lödde allt på ett kort som jag limmade mot blixten. Funkar mycket bra och jag kan nu köra med "full-auto" med blixt ca 2bilder/sekund.

Mycket trevligar lösning än att köpa en systemblix för 2000kr+

Hela länken och mycket mer infromation hittar ni här: http://www.repairfaq.org/sam/strbfaq.htm (ca 55% ner på sidan)

EDIT: ascii-art
Skriv svar