Tjockare material med pinsvets?

Zäta

Tjockare material med pinsvets?

Inlägg av Zäta »

Till er som kan mera om svetsning än mig....

Kan man svetsa tjockare material med en pinsvets än med en MIG svets vid samma svetsström?
peter555

Inlägg av peter555 »

Ska du svetsa tjockt material lägger du flera strängar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tror inte heller det är någon större skillnad, men enligt vad jag fått höra så kan det generellt sett och med standardtråd/pinnar vara så att pinne blir mer "hårt och stummt" medan MIG biler mer "mjukt och segt" Vidare upplever jag det som migfogarna bygger mer (med det kan ju delvis ha med inställningarna att göra, men pga grövre elektroder kan man ju kräma på rellativt sett mer med pinne).

En tumregel när det gäller MMA ("pinne") är att elektrodtjockleken (metallkärnan) skall ligga så nära ämnets sammanlaggda tjocklek som möjligt för optimalt resultat. Här är ju MIG pga större valmöjligheter enklare.

Vidare är det nästan omöjligt att pinnsvetsa tex tunnplåt och liknande, så är nog mer det som avses.

Så, tjaa, mariginell skillnad på fogens egenskaper kan det möjligen vara.

Edit: Brukar köra med pinne när det gäller grövre prylar, ytbeläggning, etc.
Zäta

Inlägg av Zäta »

Okej. Ungefär som jag misstänkte då.
Anledningen till att jag frågade var att jag försökte att svetsa ihop lite armeringsjärn med min MIG/MAG-svets och den "orkar" inte med detta. Och läser man i "inställningenguiden" i manualen så finns ju bara inställningar upp till plåttjocklek på 4 mm.

Och så hade jag i bakhuvudet att i skolan när vi svetsade grövre grejer så använde vi pinsvets.

Men kontentan är alltså att det kommer inte att gå bättre om jag skaffar en pinnsvets så länge jag inte har en högre svetsström!?

Eller kan det vara så enkelt att jag är för dålig på att svetsa och med en bättre metod fixat det iaf? :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Njaa... Verkar som ditt agg är litet i klenaste laget, är nog mer tänkt för karosseriarbeten och liknande.

Skall du investera i en pinnsvets enkom för grovt material skulle jag nog rekkomendera ett kraftigare aggregat.

Möjligen kan det gå bättre om du "blixtrar på litet" först så du värmer de första centimetrarna (vet dock ej om det funkar med MIG men du kan kanske prova) innan du kör igång, sedan försiktigt lägga flera fogar på varandra i V-form, om förstås hur jag menar... (Edit: Fogarna skall gå litet omlott så den övre överlappar den undre, med ca hälften)

Men risken är nog att du inte får lika god vidhäftning och hållfasthet på fogen, dessutom får du nog ge akt på att aggregatet inte blir överhettat.
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Tycker det låter konstigt att din svets inte orkar att svetsa armeringsjärn...
Det är inte så att du svetsar "för öppet" så skyddsgasen sprids för vinden?

Att svetsa med MIG/MAG ställer mer krav på själva svetsaggregatet än svetsaren... en bra svets är nästan ett måste... (ESAB/KEMPI)

Själv tycker jag att man kan styra "insmältningen" med pinnsvets lättare...
Det krävs dock att man håller pinnsvetskunskaperna igång...
MIG/MAG är som att cyckla... det glömmer man nästan aldrig... :)
Det är ju lättare att "bygga material" med MIG/MAG då man lättare kan låta svetsen svalna genom punktsvetsning osv...

Som min gamle svetslärare sa;
"En tumregel för att se om man gjort en bra fog med pinne är att slaggsträngen skall resa sig upp, för att kolla på den f-n som lade den..."
Och det gör den... den liksom krullar ihop sig...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kanske en beskrivning om exakt hur felet yttrar sig, samt vilket aggregat du använder (samt rörtråd eller gas, etc)? :humm:
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Mizzarrogh skrev:Tror inte heller det är någon större skillnad, men enligt vad jag fått höra så kan det generellt sett och med standardtråd/pinnar vara så att pinne blir mer "hårt och stummt" medan MIG biler mer "mjukt och segt"
Exakt rätt fast tvärtom...
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Först och främst är det stor skillnad på MIG o MIG, det finns allt från bilrostlagargarage MIG till industri maskiner. De mindre fungerar bra med 0,6 – 0,8 mm tråd i gods upp till 4 mm kanske 5 mm i bästa fall. Industrimaskiner kan svetsa ihop grävskopor i 25 mm godstjocklek.
Det andra är att på en ”pinna” svets ställer man in strömstyrkan (ampere) och på en MIG skruvar man upp spänningen (volt) ut från transformatorn och strömstyrkan ökar när man ökar trådhastigheten detta gör att man får en annan inbränning med pinne. Man kan lägga flera strängar med en MIG för att fylla en fog men det sitter inte lika bra som med pinne.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En tumregel för att se om man gjort en bra fog med pinne är att slaggsträngen skall resa sig upp, för att kolla på den f-n som lade den

Det är ju även praktiskt för slaggen är ju självrensande och det är så härligt att slippa rensa.

Kan man svetsa tjockare material med en pinsvets än med en MIG svets vid samma svetsström?

Tycker värmen blir lite större och intensivare då den är konstant med pinne så man kan kanske komma lite längre ner i materialet med den.

Brukar själv använda pinne vid allt över 2 - 3 mm för som någon sa så kan man bestämma insmältningen väldigt bra med pinne och mängden material med enkelhet. Det går att svetsa 1 mm plåt med pinne. Gjorde det för ett år sedan med 1.6 mm pinne men den brände igenom även om jag hade så låg ström så den knappt tändes för värmen blev så koncentrerad och då hade jag ändå en bra inverter. Testade då i stället med 3.2 mm pinne och det fungerade helt perfekt vid rätt inställning av ström men jag fick svetsa rätt snabbt. Hade nog dock varit lite enklare med MIG i det fallet men hade ingen gas till den då men det fungerade bra ändå.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Henry, ok, tänkte på 0,8 karossplåt, funderade om det var möjligt i praktiken att svetsa med pinne, men trodde inte det fans så små elektroder att detta var möjligt. :)
Skriv svar