Bilstereo+slutsteg frågor
Bilstereo+slutsteg frågor
Hej jag har ett slutsteg, och en bilstereo som jag har kopplat in i bilen dratt kablar osv.
Slutsteget har ju en remote ingång för igångsättning när CD spelaren sätts igång, men jag kan inte använda remote utgången på CD´n.
GÅr det inte att bygla +12v(tändningslås,memory) och remote ingångarna på slutsteget, då borde den starta när jag vrider på nyckeln eller?
Jag gjorde så på ett annat slutsteg och den gick sönder btw, så det är därför jag frågar så ja inte pajjar det oxå..
Är det dumt att jorda i karossen? och jag undrar vad jag bör ha för säkring innan slusteget? räknar man ut det med hjälp av effekten som den ger ut kanske?
Slutsteget har ju en remote ingång för igångsättning när CD spelaren sätts igång, men jag kan inte använda remote utgången på CD´n.
GÅr det inte att bygla +12v(tändningslås,memory) och remote ingångarna på slutsteget, då borde den starta när jag vrider på nyckeln eller?
Jag gjorde så på ett annat slutsteg och den gick sönder btw, så det är därför jag frågar så ja inte pajjar det oxå..
Är det dumt att jorda i karossen? och jag undrar vad jag bör ha för säkring innan slusteget? räknar man ut det med hjälp av effekten som den ger ut kanske?
Ett vanlig fel är att jorden är klent ansluten vilket ledder till låg spänning till steget vilket inte är så bra pga switch nät agget i steget försöker kompensera spänings förlusten med högre ström utag och mosfetarna i steget får sämmre Rson vid lägre spänning vilket leder till ökad värme utveckling vilket leder till att steget ger upp, samma sak händer om man har för klen kabel.
Så se till att få bra jord och en hyffsat bra ström kabel och en säkring vid battriet på ström kabeln till steget.
Ett slut steg pajjar inte på grund av att man slår av och på det, så använd tändnings låset du
Så se till att få bra jord och en hyffsat bra ström kabel och en säkring vid battriet på ström kabeln till steget.
Ett slut steg pajjar inte på grund av att man slår av och på det, så använd tändnings låset du

Jämför den "klena plåten" med att dra en kabel med motsvarande area. Vilket föredrar du? Det är ju mycket mindre spänningsfall över karossen (mellan slutsteget och batteriet) än vad man kan få i en kabel (med rimlig grovlek). Dessutom slipper man ju i princip dra en tjockis-kabel genom hela bilen (om man kör med den vanliga uppställningen; batteri fram & slutsteg bak). Det är mycket viktigt att se till att man får en bra anslutning mellan jordkabeln och karossen, något som det lätt slarvas med. Konsekvenserna blir annars enligt erixons inlägg.
Det går nog mycket mer än så genom karossen, När jag höll på med slutsteg och sånt så drog mitt steg över 80A korta stunder.Fritzell skrev:Jag förstår inte varför man jordar i chassit. Eller jo det gör jag men är det verkligen så bra det går kanske 10A genom plåten? All ström som går ut från batteriet måste väl återvända. Fast det kanske inte är så farligt eftersom plåten oftast är lackad