Bilstereo+slutsteg frågor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
XtcC
Inlägg: 23
Blev medlem: 3 september 2004, 16:32:24

Bilstereo+slutsteg frågor

Inlägg av XtcC »

Hej jag har ett slutsteg, och en bilstereo som jag har kopplat in i bilen dratt kablar osv.
Slutsteget har ju en remote ingång för igångsättning när CD spelaren sätts igång, men jag kan inte använda remote utgången på CD´n.

GÅr det inte att bygla +12v(tändningslås,memory) och remote ingångarna på slutsteget, då borde den starta när jag vrider på nyckeln eller?
Jag gjorde så på ett annat slutsteg och den gick sönder btw, så det är därför jag frågar så ja inte pajjar det oxå..

Är det dumt att jorda i karossen? och jag undrar vad jag bör ha för säkring innan slusteget? räknar man ut det med hjälp av effekten som den ger ut kanske?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Det funkar bra att använda tändningsplus till remote.
Jorda du i karossen, det är det bästa och enklaste.

Ang säkring så brukar jag sätta en som är lite större än avsäkringen på slutsteget.

mvh Björn
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3856
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Inlägg av cosmox »

Det är aldrig bra att ha en säkring som är större än angivet!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27399
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag skulle tro att han menar en som är lite större än den som sitter i slutsteget.
Användarvisningsbild
XtcC
Inlägg: 23
Blev medlem: 3 september 2004, 16:32:24

Inlägg av XtcC »

varför inte? det kan väl vara saker innan säkringen i slutsteget som klarar mer kräm och de inte slösar med utrymme och antar att man har en säkring som är större innan? tex en 20A
Fredrick
Inlägg: 342
Blev medlem: 9 januari 2004, 23:12:33

Inlägg av Fredrick »

Säkringen som sitter på kabeln från batteriet till slutsteget är inte till för att skydda steget utan för att skydda kabeln.

Säkringen skall anpassas efter kabelns storlek, det är dock helt OK att sätta i en klenare säkring.
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Ett vanlig fel är att jorden är klent ansluten vilket ledder till låg spänning till steget vilket inte är så bra pga switch nät agget i steget försöker kompensera spänings förlusten med högre ström utag och mosfetarna i steget får sämmre Rson vid lägre spänning vilket leder till ökad värme utveckling vilket leder till att steget ger upp, samma sak händer om man har för klen kabel.

Så se till att få bra jord och en hyffsat bra ström kabel och en säkring vid battriet på ström kabeln till steget.

Ett slut steg pajjar inte på grund av att man slår av och på det, så använd tändnings låset du :)
Fredrick
Inlägg: 342
Blev medlem: 9 januari 2004, 23:12:33

Inlägg av Fredrick »

Jorden är lika viktig som + matningen..

Och man kan aldrig ha för grov kabel.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jag förstår inte varför man jordar i chassit. Eller jo det gör jag men är det verkligen så bra det går kanske 10A genom plåten? All ström som går ut från batteriet måste väl återvända. Fast det kanske inte är så farligt eftersom plåten oftast är lackad
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1652
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Det är helt ofarligt så länge du inte har tungan på pluspolen :wink:
Plåten blir även lite av en faradays bur.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jämför den "klena plåten" med att dra en kabel med motsvarande area. Vilket föredrar du? Det är ju mycket mindre spänningsfall över karossen (mellan slutsteget och batteriet) än vad man kan få i en kabel (med rimlig grovlek). Dessutom slipper man ju i princip dra en tjockis-kabel genom hela bilen (om man kör med den vanliga uppställningen; batteri fram & slutsteg bak). Det är mycket viktigt att se till att man får en bra anslutning mellan jordkabeln och karossen, något som det lätt slarvas med. Konsekvenserna blir annars enligt erixons inlägg.
Fredrick
Inlägg: 342
Blev medlem: 9 januari 2004, 23:12:33

Inlägg av Fredrick »

Fritzell skrev:Jag förstår inte varför man jordar i chassit. Eller jo det gör jag men är det verkligen så bra det går kanske 10A genom plåten? All ström som går ut från batteriet måste väl återvända. Fast det kanske inte är så farligt eftersom plåten oftast är lackad
Det går nog mycket mer än så genom karossen, När jag höll på med slutsteg och sånt så drog mitt steg över 80A korta stunder.
Skriv svar