HUr funkar en PLD egentligen?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
fatpo83
Inlägg: 282
Blev medlem: 21 april 2004, 22:42:28
Ort: Sthlm

HUr funkar en PLD egentligen?

Inlägg av fatpo83 »

Jag undrar hur en PLD fungerar? De olika parallella ledningarna "bränns" ju ihop när de får spänning (så att de får kontakt), men exakt hur?

Kan man använda samma teknik för att dra ledningar, eller är det helt omöjligt...
Euphaz
Inlägg: 49
Blev medlem: 18 juni 2004, 23:21:07

Inlägg av Euphaz »

Bra ide. Det finns ju 'crosspoint kretsar som man styr med instruktionsbuss.

Tex: 73-456-06 på elfa, men just den kostar mycket pengar. Med några stycken crosspoint kretsar och komponenter skulle man kunna bygga en mjukvarustyrd elektronikemulator??
fatpo83
Inlägg: 282
Blev medlem: 21 april 2004, 22:42:28
Ort: Sthlm

Inlägg av fatpo83 »

Den var inte billig!!
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

PSoC från cypress har blandat analogt och digital på ett chip.
På chipet sitter 8-bitar cpu och analog grejer som multiplikator, diffrerens förstärkare och mm.

Ganska rolig krets :)
Användarvisningsbild
grapetonix
Inlägg: 293
Blev medlem: 14 juli 2004, 17:20:50
Skype: grapetonix
Ort: Hägersten, Stockholm

Inlägg av grapetonix »

Hmm, jag labbade med flash-PLDer på KTH för några veckor sen. Byggde ett kodlås...

Fick intrycket att det verkade vara rena stenåldern jämfört med även enkla mikrokontrollers. Det är i princip ett gigantiskt brännbart logiknät och några vippor.

Förutom då möjligen en sak, och det är om man behöver ett ofelbart logiksvar på X antal ingående signaler direkt. En mikrokontroller är ju faktiskt inte lika självklar då den har programkod som körs, kan låsa sig osv.

PLD-erna vi höll på med (AMD PAL211180CE eller nåt sånt) kunde även klockas riktigt fort, 80MHz eller så. Så något är de nog allt bra för, och rätt enkla var dem att hålla på med :)
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Gick den här kursen för ett år sen:
http://www.itn.liu.se/utbildning/kurs/i ... ode=TNGE15

Du hittar säkert lite info där, va jag minns är den uppbyggd av massvis med and grindar med sisådär 40 ingångar per grind, allt detta kopplas sen ihop och vidare till "macroceller", varje utgång på kretsen motsvaras av en macrocell och är i princip en d-vippa, den kan sen antingen kopplas ut på ett ben eller vidare in i nätet.

Jag byggde en "speldosa", den delade upp en grundfrekvens i toner och spelade sen melodier, fick den till att spela topgun ;) Blev dock lite snålt med macroceller då jag gjorde extremt många räknare med många steg...

Min uppfattning är att dom är väldigt kraftfulla i applikationer som dma etc, tänk att man gör ett interface mot en hårddisk, då är det väldigt smidigt att själva interfacet är gjort i vhdl då timingen blir exakt och en ev microcontroller behöver bara övervaka och skicka styrkoder. Har man en mp3-spelare med ett usb 2.0 chip skulle man kunna styra dataöverföringen direkt till minnet istället för att skyffla allt genom microcontrollern som inte skulle orka med.
Skriv svar