Situation:
Som alla stora projekt i mitt liv så kretsar även detta kring min fru. =)
Hon är chef på ett litet café. I detta cafe så är det i lokalen inhyst ett stort kylrum (typ 2x3m) med ett begagnat, bullrigt, aggregat som får det att låta rent ut sagt jäkligt illa i caféet och det drar ner mysfaktorn rejält.
Detaljerad beskrivning:
Kylrummet är byggt i ena hörnet av lokalen och dörren till kylrummet sitter i det angränsande rummet, på samma vägg som aggregatet.
Paintskiss:

Så. Hur göra för att få detta tyst(are) för en rimlig peng?
Åtgärd 1: Se över aggrgatet med tillhörande väggupphängning för att avgöra vad som kan göras för att dämpa buller från detta. Här gissar jag att man kan förbättra en hel del för jag har på känn att det inte är särskilt profisionellt utfört.
Åtgärd 2: Bygga en bullervägg! Här behöver jag hjälp. Vi börjar med att säga att vi tilläggsisolerar kylen med 100mm stenull och bygger en vägg av 2tum4or (CC120mm för att inte föra igenom onödigt mycket vibrationer?) och 12mm gips. Väggen byggs så att den (till skillnad från kylrummet) går ända upp till det högt placerade innertaket i caféet. Jag gör bedömningen att detta ska vara bättre ur ljuddämpningssynpunkt och inte mycket bökigare/dyrare än att bygga ett till tak på kylrummet.
Detta blir inte särskilt dyrt i material-kostnad så det kan väl vara en rimlig lösning.
Vad tycker ni? Idéer på andra, hyffsat billiga, material som kanske är bättre? Kommer det att hjälpa? Något bättre sätt att konstruera detta på?
Oljudet är till sin karaktär tämligen dovt och bullrigt och vad jag kan höra så finns inga element av högre toner. Denna typ av ljud ska väl egentligen dämpas med så tunga och mjuka material som möjligt men det känns som att det blir för special (läs dyrt) så fort man går ifrån dessa standrad material. Jag menar, man kan ju inte gärna hänga upp 5cm blymattor på ljuddämpningsväggen
Nå? Vad säger ni?
MVH
/Tottish