Ljuddämpa ett kylrum (kylaggregat)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Tottish

Ljuddämpa ett kylrum (kylaggregat)

Inlägg av Tottish »

Jag tror att detta är material för Idé-banken men om någon hällre vill ha den i övrig eftersom den inte är direkt elektronik-relaterad så får väl mod flytta den.

Situation:
Som alla stora projekt i mitt liv så kretsar även detta kring min fru. =)
Hon är chef på ett litet café. I detta cafe så är det i lokalen inhyst ett stort kylrum (typ 2x3m) med ett begagnat, bullrigt, aggregat som får det att låta rent ut sagt jäkligt illa i caféet och det drar ner mysfaktorn rejält.

Detaljerad beskrivning:
Kylrummet är byggt i ena hörnet av lokalen och dörren till kylrummet sitter i det angränsande rummet, på samma vägg som aggregatet.
Paintskiss:
Bild

Så. Hur göra för att få detta tyst(are) för en ”rimlig” peng?

Åtgärd 1: Se över aggrgatet med tillhörande väggupphängning för att avgöra vad som kan göras för att dämpa buller från detta. Här gissar jag att man kan förbättra en hel del för jag har ”på känn” att det inte är särskilt profisionellt utfört.

Åtgärd 2: Bygga en bullervägg! Här behöver jag hjälp. Vi börjar med att säga att vi tilläggsisolerar kylen med 100mm stenull och bygger en vägg av ”2tum4or” (CC120mm för att inte föra igenom onödigt mycket vibrationer?) och 12mm gips. Väggen byggs så att den (till skillnad från kylrummet) går ända upp till det högt placerade innertaket i caféet. Jag gör bedömningen att detta ska vara bättre ur ljuddämpningssynpunkt och inte mycket bökigare/dyrare än att bygga ”ett till tak” på kylrummet.
Detta blir inte särskilt dyrt i material-kostnad så det kan väl vara en rimlig lösning.
Vad tycker ni? Idéer på andra, hyffsat billiga, material som kanske är bättre? Kommer det att hjälpa? Något bättre sätt att konstruera detta på?
Oljudet är till sin karaktär tämligen dovt och bullrigt och vad jag kan höra så finns inga element av högre toner. Denna typ av ljud ska väl egentligen dämpas med så tunga och mjuka material som möjligt men det känns som att det blir för special (läs dyrt) så fort man går ifrån dessa standrad material. Jag menar, man kan ju inte gärna hänga upp 5cm blymattor på ljuddämpningsväggen…

Nå? Vad säger ni?

MVH
/Tottish
Senast redigerad av Tottish 20 februari 2008, 15:23:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ett foto av aggregat, placering mm vore inte helt fel.

Vilken ända av skandinavien?
spaderkung

Inlägg av spaderkung »

Har haft samma problem med hydrofor i rummet bredvid sovrummet. Upphängningen viktig, som du redan sagt. Sen så måste ljudenergin omvandlas från ljud till något annat, eller "försvinna". Det förra med lämpliga material och det senare genom att låta eventuella öppningar från kylrummet vätta mot någon annan (ventilationen måste ju finnas ändå). Sen är det ju så med ljud att det räcker med ett väldigt litet hål... så skall du ändå bygga isolering runt kylrummet så är det nog riskabelt att räkna med att innertaket skulle dämpa.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kompressorer i sig låter normalt inte så mycket så det stör men om dess upphängning blivit hård av sig om det tex är några gummipaddar som den är uppsatt på så kan vibrationer från kompressorn fortplanta sig i hölje m.m. och skapa ljud på andra ställen så det hörs betydligt mer. Men som du säger att det hela kanske inte är proffisionellt gjort så finns nog anledningen där och en koll på alla upphängningar osv kan vara på sin plats.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

* Kanske man kan förlänga kylledningarna så att man slipper ha kylaggregatet precis i lokalen ..?
* Upphängning med stumfjädring bör definivt ses över. Sätt dämpning på ev platta ytor i samma chassi (täckplåtar) så att dessa inte agerar som högtalare.
* Ljuddämpning kan man åstdakomma med "gullfiber" + hårt material som t.ex. MDF skiva. På det sättet dämpas ljudet när det kommer in. Och dämpas ytterligare en gång när ljudet reflekteras tillbaks.
* Sätt en mikrofon på kylaggregatet, fasförskjut, sänd ut ljudet.
* Reglera kompressorn så att den går lite hela tiden, istället för 100% när temperaturen skjunkit för lågt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Om han kan skicka in ett par bilder kan han kanske få några råd från en proffesionell kyltekniker/Kylentreprenör.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Ledsen før den uteblivna skissen. Jobbade ett 16timmars-pass igår, och hade bara ca 5 timmar att sova tills jag skulle på jobb igen. Dær jag sitter nu =)
Men idag vid 15-tiden så kan jag garantera att jag har en skiss och senare ikvæll førmodligen en mer detaljerad beskrivning av lokalen eftersom ett par kompisar som ska hjælpa till att bygga den eventuella vægen ska upp och reka lite.

EDIT:

Paintskiss fixad!

TomasL: Vad menar du i första inlägget med frågan om vilken ända av skandinavien? Caféet det handlar om ligger i Oslo. Foto av aggregatet kan jag nog få frugan att fixa imorgon. Proffs-tips är ju aldrig fel =)..

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
Sparkz

Re: Ljuddämpa ett kylrum (kylaggregat)

Inlägg av Sparkz »

Tottish skrev: Vi börjar med att säga att vi tilläggsisolerar kylen med 100mm stenull och bygger en vägg av ”2tum4or” (CC120mm för att inte föra igenom onödigt mycket vibrationer?) och 12mm gips.
Tror inte att det är bra att regla glest, bättre att göra väggen så stum som möjligt? Känns som fladdrande skivor leder mer ljud än reglarna...
Hur är dörren till den angränsande lokalen? Kan ju vara en svag punkt med. Men om dörren används mycket får man nog koncentrera sig på aggregatet först och främst
Tottish

Inlägg av Tottish »

Good point med reglarna där, Sparkz. Tror du har helt rätt när vi pratar dom här frekvenserna. Skulle kanske haft stålreglar egentligen för stumhet men dyrt och bökigt är det ju.
Dörren är det ganska mycket spring i men den är helt klart ganska klen, likaså väggen som den sitter i. Även detta ska förstås tas i beaktande innan man slänger upp en vägg.
Ska fixa bilder på lokal och aggregat idag, lägger upp dem ikväll.

MVH
/Tottish

Edit: En idé: Om det blir en vägg så borde kanske reglarna monteras med en liten distans till kylrums-ytterväggen. Så att de inte börjar svänga. Borde hjälpa en hel del...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om någon vägg ska reglas, kan det vara smart att göra den osymetrisk invändligt så att ingen signifikant resonansfrekvens uppkommer.

Sen kanske aggregatet och dörren borde byta plats så att det kommer så långt bort som möjligt från cafét ..?
Senast redigerad av blueint 22 februari 2008, 11:48:11, redigerad totalt 1 gång.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Jaha, då har rekognoseringsteamet återvänt med glada nyheter. Det går att få det hela nästan helt tyst genom att göra en bättre upphängning till kompresorn. Den satt dåligt åtskruvad och skallrande på ett par riktigt trötta gummibussningar...

Nåja, tack för era inlägg. Det har varit lärorikt för mig i alla fall att fundera lite på hur man konstruerar en bullerdämpningsvägg...

Blueint: 700pix, ordnat!

MVH
/Tottish
Skriv svar