Kommer ihåg från skolan hur vi labbade med en krets innehållande en 555:a som referens för att få ut en proportionell spänning på en variabel frekvens... Tyvärr är minnet inte allt för friskt och jag kan inte hitta info någonstans. Skulle behöva den kretsen för att nyttja denna sensor: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=12309.htm
Någon vänlig själ som vet vad jag letar efter?
Frekvens -> Spänning
Bearing har nog rätt att en µC kan mäta frekvensen väldigt exakt. Men om du vill ha ut en analog spänning från det så återstår problemet att omvandla digitala data till analog spänning. Om du gör det med en µC så kan du använda PWM-funktionen (signalgenerator) som ger en högfrekvent signal ut som i sin tur måste filtreras med rc-nät.
Och då kanske det är lika bra att göra som kimmen - koppla 555:an som en monostabil vippa (exempel finns på 555:ans datablad) - sätt dit ett RC-filter med T=R*C >> 1/(lägsta F)
t.ex om lägsta F du ska mäta är 10 KHz bör R*C >> 1/10K... >> i det här fallet skulle jag vilja säga är 10 ggr... så då blir R*C = 0.001 (t.ex. 100nF * 10 K eller 10 nF * 100 K) ... utsignalen bör tas om hand av en OP-förstärkare (spänningsföljare) för att inte utgångsbelastningen ska påverka resultatet.
Hur du skapar frekvensen med fukt-kapasitansen antar jag du vet... skaffar du en 556:a istället för en 555:a så har du både frekvensgenerator och monostabil vippa i samma krets.
Och då kanske det är lika bra att göra som kimmen - koppla 555:an som en monostabil vippa (exempel finns på 555:ans datablad) - sätt dit ett RC-filter med T=R*C >> 1/(lägsta F)
t.ex om lägsta F du ska mäta är 10 KHz bör R*C >> 1/10K... >> i det här fallet skulle jag vilja säga är 10 ggr... så då blir R*C = 0.001 (t.ex. 100nF * 10 K eller 10 nF * 100 K) ... utsignalen bör tas om hand av en OP-förstärkare (spänningsföljare) för att inte utgångsbelastningen ska påverka resultatet.
Hur du skapar frekvensen med fukt-kapasitansen antar jag du vet... skaffar du en 556:a istället för en 555:a så har du både frekvensgenerator och monostabil vippa i samma krets.
Hm, intressant. Precis denna sensor jag sneglat på tack vare priset. Kan någon förklara lite närmare hur jag genererar en frekvens med denna sensor? Har jag förstått det rätt att frekvensen på denna sensor varierar mellan 1khz och 100khz inom mätområdet?
Ha tålamod med mig, är programmerare men tämligen ny på elektronik
Ha tålamod med mig, är programmerare men tämligen ny på elektronik