Nu ska jag starta ett projekt.
Det handlar om projekt där jag ska dra upp 3st La Fonera routrar, på taket.
Dessa ska sedan aggera Kismet Drones, dvs direkt sända vidare informationen till min server, där det sedan ska lagras.
För att slippa HÖGA kostnader av antennkabel, samt höga förluster pga dessa, så kommer jag montera upp dessa på taket, istället för ha dom kvar inne i huset. För även slippa dra ner 3st TP kablar och in till en switch, kommer även en sådan monteras uppe i masten.
Givetvis kommer jag BARA logga data ifrån mina EGNA APs (Via MAC låsning), så detta är absolut inget olagligt!
Till att börja med måste jag komma på ett bra sätt att montera ihop dessa i en låda, och smartaste sättet jag har kommit på handlar om att bygga ihop dom och stapla dom på höjden:
Någon exakt ritning på hur dom ska vara placerade, samt i hur stor låda, har jag inte - då jag inte tagit reda på detta än

Routrarna kommer köra en moddad version av DD-WRT, inte orginal firmwaren alltså.
UPPDATERING - 2008-02-16
Hej. Då har jag suttit hela natten och letat igenom dd-wrt Wikin och googlat.
Jag har hittat massor av roliga prylar, framförallt har jag förstått att det finns möjlighet att via en gpio port styra valfri elektronik.
Detta kommer bli superbra då jag kommit på en idé. Mer om detta kanske kommer imorron.
Dessutom, har jag hittat lite rolig fakta om Fonera:n.
Nämligen att fonera:n även fungerar med ström under 1A, så kravet på 2A/enhet försvann rätt omedelbart. Det finns även folk som kört den på en vanlig USB port! (Utan handskakning till och med?! :O)
Resultatet av detta innebär alltså att jag endast nu behöver ha upp runt 5V 3A på taket, omvandlar man detta till 48V så borde det väl till och med gå att skicka som PoE över EN ENSTAKA TP kabel?When connected directly to a Li-ion battery, the device draws around 550ma with wireless on and 450ma without wireless. This proves that the fonera can be powered by a single li-ion. I would suggest that someone takes 4 18650 li-ion cells and connect them in parallel to give over 8.8AH. At a discharge rate of 600ma, this should last over 14 hours.

Nu ska jag pallra mig i säng, klockan är 05:06.
UPPDATERING - 2008-02-18
Hej!
Idag fick jag mina distanser jag köpt här på forumet och satte genast ihop en liten konstruktion. Nedan är lite bilder på deen =)

Matningen och lådan till konstruktionen är fortfarande inte helt bestämt.
Nu ska jag iaf ut och klämma ihop 3st 15cm TP kablar

Mvh Jim