Fråga om OBD (EOBD & OBDII) och CAN

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Seaqate
Kontakt:

Fråga om OBD (EOBD & OBDII) och CAN

Inlägg av Seaqate »

Köpte en diagnosenhet från Kjelle http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,117810000

Ska felsöka en bil (Ford Focus -99) som har en dieselmotorstyr och dieselpump från Bosch. Antar att man kan se en del felkoder via OBD. Ford använde inte CAN för det.

Men jag har luskat ut att det finns intern CAN-communikation mellan styrenheten och pumpens elektronik.

Nu till frågan: Eftersom diagnosenheten klarar av att tolka CAN, kan man använda något gratisprogram för att se all information mellan mellan styrenheten och pumpen om man kopplar CAN-bussen till diagnosenhetens CAN-pinnar?
Antar att det blir svårtolkat (HEX), men det skulle ändå vara intressant att se.
Någon som har en idé om lämpligt program? Canalyzer freeware stödjer inte hårdvara vad jag vet.
Willow

Inlägg av Willow »

Googlade lite och hittade en "Felkodsläsare / serviceåterställare - OBD2 bildiagnostik instrument" som har ford focus i sin lista över testade bilar "Ford Focus 1999 PWM"
http://www.24.se/ShowProduct.aspx?prodid=552

Verkar vara J1850 PWM som gäller via OBD-kontakten.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Inlägg av Lindqvist »

AVG4000 klarar tyvärr inte av att läsa rådata från CAN-bus, det är bara EOBD-protokoll som gäller.

Det finns en dock en annan version, AVG4000exp med Lawicel modus som kan läsa-skicka vanliga CAN-buss medelanden.
Seaqate
Kontakt:

Inlägg av Seaqate »

Ok. Tack för svaret. Eftersom jag redan köpt enheten antar jag att det återstår att se över andra möjligheter att läsa CAN. Finns det ingen billig krets man kan bygga själv m.h.a. t.ex. AVR-kretsar?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

En AT90CAN128 med tex en Philips 82C251 tranciever fixar biffen. Annars finns det separata CAN.kretsar som kan interfacas till en mindre uc, tex SJA1000 eller Microchips MCP2515.
Skriv svar