spänningsregulator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DeJi
Kontakt:

spänningsregulator

Inlägg av DeJi »

Jag ska bygga mig en minikyl snart och jag ska göra mig ett eget nätaggregat till den. Läste på sweclockers att nätagget de byggde på nordic hardware gav upp till 70% rippel på utspänningen och då tänkte jag leta upp en spänningsregulator. Peltiers gillar tydligen inte för mycket rippel så jag tänkte att man får bättre verkningsgrad eller nåt om man stabiliserar utspänningen. Problemet är att jag inte kan hitta nån regulator som pallar 10A.. de flesta pallar bara 1A..
Vad kan man göra åt saken? Hur stor skillnad kan det göra med reglerad utspänning?
Användarvisningsbild
evert

Inlägg av evert »

Kolla figur 18 i detta datablad:

http://www.elfa.se/pdf/73/730/07309016.pdf

:)
DeJi
Kontakt:

Inlägg av DeJi »

Tackar! :)
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Jag använder kretsen 723 i nästan alla mina nätaggregat.
Där kan man lätt ansluta effekttransistorer för önskad effekt.
T.ex 4 st 2N3055

Har du en stor elektrolyt före regulatorn så blir utspänningen praktikt taget brumfri.
fluke12

Inlägg av fluke12 »

Knepet med serietransistorer funkar fint även med regulatorer ur 78-serien
GLT_Kent
Kontakt:

Inlägg av GLT_Kent »

70% rippel låter ju ganska mycket... Då hade dom nog åt h*vete för liten glättningskondensator. Vad är det för typ av nätaggregat? EN trafo, helvågslikriktare och en glättningskondensator eller? Har man för lite kondensator och hänger på en spännignsregulator så måste man ju sänka utspänningen till under rippelnivån för att slippa (nästan) all rippel, och ska man göra det på 10A så blir det förmodligen varmt som tusan!
Skriv svar