Tidtagning 100-200meter mha dator och ir-dioder?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
audibilly

Tidtagning 100-200meter mha dator och ir-dioder?

Inlägg av audibilly »

Hejsan!
Jag är ny här på forumet och har lite frågor om en grej som vore kul att bygga.
När jag var på blackrace i sommras slog dig mig att man borde bygga sin egen tidtagningsanordning. Borde man inte kunna programera ett program och bygga en krets med ir dioder som känner av när ex en bil startar och sedan har man ir dioder i mål som sedan skickar tid osv till en dator som sedan genererar ett tidskort...väldigt simpelt beskrivet , vet något hur man skulle kunna göra? vore ganska coolt med 3-4 lampor som lyser typ rött , gult och sist grönt.

Hejs och tack på förhand

MVH Billy
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Här är en tråd som handlar om nästan exakt samma sak.

http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?p=16459
audibilly

Inlägg av audibilly »

tack , jag tyckte jag inte hitta något när jag leta...

MVH Billy
PatrikB

Inlägg av PatrikB »

Forskade en hel del i det där men tappade intresse då Blackrace Borås las ner. Var tänkt annars att jag skulle byggt en riktigt 402 anläggning i sommar. Projektet innefattade riktigt gran med vinnarindikering, tider/hastighet för reaktion, 60ft, 201m och 402m, tidskort, Databas. Får se om det händer något till våren med BR Borås, eller om jag skaffar fram 10 000 - 15 000:- själv och bygger skiten bara för att visa att det gick.
audibilly

Inlägg av audibilly »

Grejen är de n att jag vill bara se om de går att bygga själv , jag hade inte tänkt 60ft och liknande.. bara något simpelt.. gärna koppla in en dator också..

PatrikB: Du har PM

MVH Billy
Skriv svar