Redigerar BMP

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Icecap

Redigerar BMP

Inlägg av Icecap »

Anledning:
Jag håller på med att gör olika PC-program som innehåller bilder, i det aktuella fallet är det ett kopia av betjäningspanelen och man ska då kunna välja vilka värden de olika indikeringar ger.

Problem:
Men gör jag dessa BMP-bilder med 24-bitars färg fyller de jo som f..!

Lösning:
Jag skulle gärna hitta en "paintbrush" fast med möjlighet att spara med t.ex. 16 färger men då kunna VÄLJA vilka dessa 16 färger var. Jag har testat i Paintbrush men det fungerar inte.

Många av dessa bilder innehåller bara kanske 3-4 olika färger så 24 bit är "lite" saftigt så är det någon som har bra tips på program till detta är jag glad mottagare.

Win XP
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ska kolla om inte gamle photostyler klarar den hanteringen ordentligt

ska ta en första titt och är det lovande kan du skicka en bild som man kan prova på
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kollade och man kan välja 4 bit palleter, så det borde fungera helt ok
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Skall du inte byta till GIF som lagringsformat istället?
Då får du ju 8 bitar färg, pallethantering och LZW komprimering.
Torde bli mindre filstorlekar än 4 bitars BMP filer.
LZW komprimering är extremt effektivt på "datorgenererade" bilder.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag kan nog byta till PNG om jag så vill, problemet är då att jag ska ladda in bilderna dynamisk och det ids jag inte. Jag testade att ha samma bilder och antingen ha 24 bit färgdjup eller 16 bit och programmet minskade direkt med ~3MB och då är det ett problem.

Testade att ta hem Aldus PhotoStyler 2.0 men tydligen är det något vajs med filerna, den klagar på att man ska peta i disk 2 fastän den redan är i.

Nåväl, får leta mer.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

PNG klarar även indexerade färger såsom GIF, men ger än mindre bilder:
http://en.wikipedia.org/wiki/Portable_N ... olor_depth

Vad gör du programmet i? Det brukar ofta gå att inkludera binärfiler (vad som helst) i det färdigkompilerade programmet, så de behövs inte laddas dynamiskt om man inte vill.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Borland C Builder 6

Att lägga in själva bilddata som en GIF/PNG/whatever i slutfilen är inget problem, problemet med att redigera ett bild med få färgtoner till de RÄTTA få färgtoner kvarstår.

Jag har, i ett annat projekt, dekomprimerat GIF på en mikroprocessor så den biten kan jag om jag vill och det finns komponenter att hämta på nätet som medger GIF, PNG och andra format men det löser ju inte problemet med att ställa in färgtonerna i grundbilden.

Jag kunde tänka mig att man öppnar bilden i full färg, noterar vilka färger som är aktuella att använder och sedan begränsar färgdjupet till t.ex. 16 färger och då definierar dessa 16 färger enl. vad man skrev ner.

Bäst vore ju självklart ett program som fixade detta åt mig...
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Eftersom du kör Windows så kan du ju prova Irfanview. Den har jag för mig kan konvertera ner till indexerade färger till valfri nivå.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

speakman: BINGO!!! Fungerar perfekt, räknar antal unika färger och det var bara att ställa ner antalet färgbitar och "Spara som..." så var saken biff.

På bara ett av bilderna kom jag från 634,4kB till 17,1KB med identisk utseende.

TACK!
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

adobe photoshop (kanske elements också) > save for web > i högerspalten väljer du gif eller png-8 > sedan får du en palett under med färgerna i bilden, och möjligheten att välja hur många > dubbelklicka på en färg för att byta ut den mot valfri > spara

Edit: lite sen kanske
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Icecap: Puss puss! 8)

kifkroker: Jag har för mig Irfanview gav än mer möjligheter än så, inte bara 8-bitar alltså. Dessutom gratis tillskillnad från Photoshop. ;)
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

jag kör med båda programmen och kan intyga att man kan välja bitdjup per pixel och definiera sin egen palett i båda - men gratis är ju trots allt gott!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag är ganska säker på att jag kan skaffa PhotoShop men den kombination jag har just nu medger att jag kan göra vad jag vill:

Ta en screendump från en PDF med (i detta tillfälle) bild på betjäningspanelen, kopiera in denna dump i PainBrush (medvetet stavfel) och rensa upp till rena färger.

Sedan klipps detta bild upp i olika delar som sedan läggs in i BCB6 med en tag: "om klick på bild visa Formx". I de olika "Formx" finns sedan samma bild i lämplig skala för att man kan se och ställa de olika värden i en textruta.

En av grejerna är att man kan välja 5 olika hastigheter och det finns 5 st LED som indikerar vilken. Under varje LED (på ritningen) har jag lagt en textruta och en "klicka upp eller ner" och då kan man ställa in varje hastighets värde och allt utan språk.

Och det är just detta "utan språk" som gäller, kan jag lösa allt utan att använda ord som måste översättas är jag i mål. Än ser det bra ut.
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

få se ett screenshot då!
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

We want screenshot!
Skriv svar