"boosta" 11.95 volt till 12.0 - 14.0 volt
"boosta" 11.95 volt till 12.0 - 14.0 volt
Håller på med en PIC-programmerare, den vill ha 12-14v för att funka, men batterieleminatorn som jag använder levererar "bara" 11.95v och programmeraren är lite kinkig och vill ha minst 12.0v. Går det att öka spänningen på något enkelt sätt? Just nu kör jag utan några kondensatorer, bara rakt från uttaget ner till kretsen, finns det nåt bättre sätt att göra?
-
- Kontakt:
Tror inte att det är det som är felet. Det verkar osannorlikt att du har komponenter i din programmerare som har en sådan precision att den kan märka nån skillnad mellan 11.95 och 12.00 volt. Det är under en halv procents skillnad. Förmodligen så har inte ens din mätare (om det är en vanlig mätare för några hundralappar) en noggranhet på under 0.5%
Men jag kan ju ha fel förståss. Enklast att prova det är nog att koppla in ett vanlig 1.5volts-batteri i serie med din strömförsörjning. Då hamnar du ju på lite under 13.5 volt.
Och skulle det fungera så är det kanske enklas att ta en batterielliminator som lämnar minst 15 volt och en 12 volts spänningsstabb ur 78xx-serien. En sådan stabb kan man enkelt höja upp med ytterligare 0.7 volt geom att sätta en diod på jordpinnen.
Men jag kan ju ha fel förståss. Enklast att prova det är nog att koppla in ett vanlig 1.5volts-batteri i serie med din strömförsörjning. Då hamnar du ju på lite under 13.5 volt.
Och skulle det fungera så är det kanske enklas att ta en batterielliminator som lämnar minst 15 volt och en 12 volts spänningsstabb ur 78xx-serien. En sådan stabb kan man enkelt höja upp med ytterligare 0.7 volt geom att sätta en diod på jordpinnen.