Någon av er har säkert en bra lösning på min lilla fundering. Det är så att jag vill bygga(köpa om det finns färdigt) en tempmätare som anger tempen med hjälp av 3st ljusdioder, gul, grön och röd. Vill ha så att när tempen är 0-80 grader så lyser den gula dioden, vid 80-120 grader så lyser den gröna och 120-160 så lyser den röda. Har ni någon bra lösning på hur man kan bygga en sådan? Själva tempgivaren ska helst vara som en öggla som man lägger runt det man ska mäta. Helst ska denna kunna drivas på 6 volt elr därikring.
Mvh Peter
Tempmätare
välkommen till forumet
skulle jag bygga så hadde jag på grund av det relativt höga temperaturen börjat välja givare, typ k eller mest troligt pt100/1000
sedan behövs en enkel drivgrets för den, en lagom konstantströmsgenerator,
en enkel detektering med tre komperatorer
beskriv gärna mera hur du tänkt dig fastsättningen av temperaturgivaren
skulle jag bygga så hadde jag på grund av det relativt höga temperaturen börjat välja givare, typ k eller mest troligt pt100/1000
sedan behövs en enkel drivgrets för den, en lagom konstantströmsgenerator,
en enkel detektering med tre komperatorer
beskriv gärna mera hur du tänkt dig fastsättningen av temperaturgivaren
en givare typ k är billig liten och smidig , men behöver en föstärkare, borde gå att klämma fast på en sådan motor
tyvärr är tempen lite hög för att ha enkla givare
hm , elfas 73-084-14 klarar 300 grader, borde funka
då räcker det med en spänningsref några komperatorer och tempgivaren , med allt smått vid sidan om
tyvärr är tempen lite hög för att ha enkla givare
hm , elfas 73-084-14 klarar 300 grader, borde funka
då räcker det med en spänningsref några komperatorer och tempgivaren , med allt smått vid sidan om