Hur skall jag montera högtalaren?
Hur skall jag montera högtalaren?
Ok, kanske inte riktigt elektronikrelaterat men jag frågar här ändå. Det är så att jag håller på och bygger en högtalarlåda med ett 12" element, och jag ska nu montera elementet i "hålet". Jag trodde först att man helt enkelt skulle sänka ner elementet i hålet och skruva uppifrån, men precis innan jag skulle göra det kom farsan och sa att man skulle skruva den "inifrån" altså infälld och skruva utåt. Han mena på att gummiringen som ligger utmed kanten skulle täta mer än metall mot trä. Dessutom är det ju svårt att få ner skruvarna i dom små skårorna.
Vilket är bäst? Hur skall jag göra? Hålet passar ju för båda alternativen men då måste jag borra nya hål isf. Tack på förhand
Vilket är bäst? Hur skall jag göra? Hålet passar ju för båda alternativen men då måste jag borra nya hål isf. Tack på förhand
Senast redigerad av Fritzell 30 augusti 2004, 15:42:51, redigerad totalt 1 gång.
Blir lite förvirrad nu. Farsan och zeus tycker jag skall montera inifrån men övriga säger att jag skall montera utifrån. Vad är skillnaden egentligen? Blir det nån skillnad ljudmässigt? Är gummiringen till för att fästas mot träet? Jag hade problem med att hitta tillräckligt grov skruv för att skallen skulle få plats i det lilla urfasade hålet om man monterar utifrån, men om man gör det så är det ju bra som du säger att lägga nån list runtom. Ska snacka lite med farsan så återkommer jag senare. Tack för alla svar hittils
Jo det kanske den är. Men tätar man med list och monterar utifrån så blir det 100% tätt
(förutsatt att du byggt lådan tät)
Vad är det för låda du bygger? sluten? isf. så är det välldigt viktigt att den blir tät. Annars förlorar den sin funktion och låter illa.
Täta lådor är ju välldigt lätta o kolla om dom är just täta. Bara o tycka på konen o se om den pyser sakta innåt.
Alla lådor jag bygger tätar jag dessutom innifrån i alla skarvar med silicone.

Vad är det för låda du bygger? sluten? isf. så är det välldigt viktigt att den blir tät. Annars förlorar den sin funktion och låter illa.
Täta lådor är ju välldigt lätta o kolla om dom är just täta. Bara o tycka på konen o se om den pyser sakta innåt.
Alla lådor jag bygger tätar jag dessutom innifrån i alla skarvar med silicone.
Okej. Jag bygger en sluten kubisk låda på 40 liter. Jag har tätat kanterna på insidan med lim hoppas det räcker. Sen gjorde jag ju misstaget (?) att montera terminalen rätt i lådan utan att ha byggd in den. Hörde med en kunnig om detta och han sa att det inte gjorde så mycket.. zeus du har altså limmat också? För om man ändå sätter elementet på insidan kan man ju aldrig få ut det ändå så man skulle ju kunna kleta på med lite lim på kanten för att få det extra tätt?
Slänger upp en bild på högtalaren irl
http://193.11.236.26:1234/projekt/upload/htalare.JPG
Slänger upp en bild på högtalaren irl
http://193.11.236.26:1234/projekt/upload/htalare.JPG