Hur skall jag montera högtalaren?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Hur skall jag montera högtalaren?

Inlägg av Fritzell »

Ok, kanske inte riktigt elektronikrelaterat men jag frågar här ändå. Det är så att jag håller på och bygger en högtalarlåda med ett 12" element, och jag ska nu montera elementet i "hålet". Jag trodde först att man helt enkelt skulle sänka ner elementet i hålet och skruva uppifrån, men precis innan jag skulle göra det kom farsan och sa att man skulle skruva den "inifrån" altså infälld och skruva utåt. Han mena på att gummiringen som ligger utmed kanten skulle täta mer än metall mot trä. Dessutom är det ju svårt att få ner skruvarna i dom små skårorna.

Vilket är bäst? Hur skall jag göra? Hålet passar ju för båda alternativen men då måste jag borra nya hål isf. Tack på förhand
Senast redigerad av Fritzell 30 augusti 2004, 15:42:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Den ska monteras inifrån.

Har gjort samma fel själv en gång, fick bygga om halva lådan.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Du menar altså infälld? Vilket innebär att man inte kan ta ut elementet framifrån. Varför gick det inte bra att montera på det andra sättet för dig?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag kör på utanpåliggande med någon sorts tätning mellan baffel och element. Sen klämmer jag fast mina element med klamrar, tycker inte om att skruva fast skruvar i närheten av konen :roll:

Men så är jag PA-tönt också, så lyssna inte på mig :P
PatrikB

Inlägg av PatrikB »

Du har rätt, den ska monteras på det viset
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Vem har rätt? Jag, $tiff eller zeus?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jag monterar alltid högtalaren utifrån, dvs att man enkelt kan lossa den och plocka/låta den ramla utåt.
Man gör som $tiff sa, lägger ngt som tätar mellan baffel/korg.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Blir lite förvirrad nu. Farsan och zeus tycker jag skall montera inifrån men övriga säger att jag skall montera utifrån. Vad är skillnaden egentligen? Blir det nån skillnad ljudmässigt? Är gummiringen till för att fästas mot träet? Jag hade problem med att hitta tillräckligt grov skruv för att skallen skulle få plats i det lilla urfasade hålet om man monterar utifrån, men om man gör det så är det ju bra som du säger att lägga nån list runtom. Ska snacka lite med farsan så återkommer jag senare. Tack för alla svar hittils
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ok han var övertygad om att man skulle fästa den infälld så det får väl bli så. :|
PatrikB

Inlägg av PatrikB »

mitt inlägg blev lite vilseledande. Det jag skulle säga är att till 99% av fallen monterar man den som du hade tänkt från början. Går att montera den som din farsa säger men det beror lite på hur gummilisten runt högtalaren ser ut, ofta är den inte helt tät.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

:S Men den måste väl vara tätare än att bara sätta metallen direkt mot träet? :| igen
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jo det kanske den är. Men tätar man med list och monterar utifrån så blir det 100% tätt :) (förutsatt att du byggt lådan tät)

Vad är det för låda du bygger? sluten? isf. så är det välldigt viktigt att den blir tät. Annars förlorar den sin funktion och låter illa.

Täta lådor är ju välldigt lätta o kolla om dom är just täta. Bara o tycka på konen o se om den pyser sakta innåt.

Alla lådor jag bygger tätar jag dessutom innifrån i alla skarvar med silicone.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Så här var jag tvungen att göra.
BildBild,

Detta pga utformingen av korgen, gick helt enkelt inte att få tätt på något annat sätt.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Okej. Jag bygger en sluten kubisk låda på 40 liter. Jag har tätat kanterna på insidan med lim hoppas det räcker. Sen gjorde jag ju misstaget (?) att montera terminalen rätt i lådan utan att ha byggd in den. Hörde med en kunnig om detta och han sa att det inte gjorde så mycket.. zeus du har altså limmat också? För om man ändå sätter elementet på insidan kan man ju aldrig få ut det ändå så man skulle ju kunna kleta på med lite lim på kanten för att få det extra tätt?

Slänger upp en bild på högtalaren irl
http://193.11.236.26:1234/projekt/upload/htalare.JPG
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Sitter en sträng med flytande gummipackning mellan element och låda, förutom den skumgummilist som fanns från början.
Skriv svar