Är Python, pyton eller ej?
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Är Python, pyton eller ej?
Hej allihop!
Har funderat på att lära mig ett nytt programmeringsspråk och fastnat lite för just Python men undrar nu över några saker innan jag gräver ner mig i det.
Frågorna gäller just nu Win XP men har funderingar på att byta till Ubuntu senare.
Kan jag:
- Bygga grafiskt gränssnitt och visa diagram och enklare animationer
- Kommunicera via COM-porten kanske till och med USB
- Läsa in bilder från t.ex. webkamera
Kan ni rekommendera någon trevlig bok i ämnet eller länk.
Har tittat runt här lite: http://www.python.org/doc/ men tänkte höra med alla kodknackare här innan allt för djupa efterforskningar.
Det var nog allt just nu.
Har funderat på att lära mig ett nytt programmeringsspråk och fastnat lite för just Python men undrar nu över några saker innan jag gräver ner mig i det.
Frågorna gäller just nu Win XP men har funderingar på att byta till Ubuntu senare.
Kan jag:
- Bygga grafiskt gränssnitt och visa diagram och enklare animationer
- Kommunicera via COM-porten kanske till och med USB
- Läsa in bilder från t.ex. webkamera
Kan ni rekommendera någon trevlig bok i ämnet eller länk.
Har tittat runt här lite: http://www.python.org/doc/ men tänkte höra med alla kodknackare här innan allt för djupa efterforskningar.
Det var nog allt just nu.
Utan att ha praktiserat något av det du punkterade ovan så kan jag nog garantera att det går i Python. Grafiska gränssnitt är definitivt inget problem. wxPython verkar bli en form av standard då den använder respektive plattforms enga utseende.
En mycket bra bok är Byte of Python och för vana programmerare är Dive into Python en snabb och bra bok. Allt fritt givetvis.
Jag tror det är ett mycket bra val av språk, det växer något alldeles otroligt bland programmerare.
Google använder Python. Eric S Raymond använder Python. Ubuntu har Python som sitt primära verktyg och rekommenderar att man använder det till verktygen i OSet.
Det står en del bra citat i "Byte of Python" från folk som "migrerat".
En mycket bra bok är Byte of Python och för vana programmerare är Dive into Python en snabb och bra bok. Allt fritt givetvis.
Jag tror det är ett mycket bra val av språk, det växer något alldeles otroligt bland programmerare.
Google använder Python. Eric S Raymond använder Python. Ubuntu har Python som sitt primära verktyg och rekommenderar att man använder det till verktygen i OSet.
Det står en del bra citat i "Byte of Python" från folk som "migrerat".
Samtidigt så är det ett interpreterande språk. Du ska inte tro att
du får riktigt samma "stunns" som i applikationer i C eller något annat
kompilerat språk. Det finns även verktyg för att bygga stand-alone
EXE filer, men jag vet inte om man då begränsar sig i plattformsvalet.
Jag tror inte heller att det är riktigt kompilerat, utan mer att man bygger
in runtime miljön i en EXE...
Men som allmänt scriptspråk så är det inte så dumt. Bättre än Perl tycker jag,
och som speakman säger så verkar det komma starkt.
Jag har kört det ett tag och det finns bra med "moduler", d.v.s tillägg till
Python för koppling till databaser, grafikverktyg (de jag har testat) o.s.v.
du får riktigt samma "stunns" som i applikationer i C eller något annat
kompilerat språk. Det finns även verktyg för att bygga stand-alone
EXE filer, men jag vet inte om man då begränsar sig i plattformsvalet.
Jag tror inte heller att det är riktigt kompilerat, utan mer att man bygger
in runtime miljön i en EXE...
Men som allmänt scriptspråk så är det inte så dumt. Bättre än Perl tycker jag,
och som speakman säger så verkar det komma starkt.
Jag har kört det ett tag och det finns bra med "moduler", d.v.s tillägg till
Python för koppling till databaser, grafikverktyg (de jag har testat) o.s.v.
sodjan: Det är inte riktigt så primitivt som du föreställer dig. Python bytecompilerar allt så gott det går, vilket gör interpreterandet mycket mycket snabbare. Python är ett dynamiskt språk, så det är svårt att kompilera det likt ett C-program.
Och "stuns" får man tack vare dagens datorer. Hade det varit för att köra på inbäddad miljö eller 80-talsdatorer så hade nog C varit det definitiva valet. Men när ett Pythonprogram väl är laddat tvivlar jag skarpt på att man märker någon skillnad i en modern mellanklass-PC.
C# kanske är bra, men det är ett statiskt språk till skillnad från Python. Dessutom ser Python en hel del enklare ut än C#.
Och "stuns" får man tack vare dagens datorer. Hade det varit för att köra på inbäddad miljö eller 80-talsdatorer så hade nog C varit det definitiva valet. Men när ett Pythonprogram väl är laddat tvivlar jag skarpt på att man märker någon skillnad i en modern mellanklass-PC.
C# kanske är bra, men det är ett statiskt språk till skillnad från Python. Dessutom ser Python en hel del enklare ut än C#.

C# är en microsoft produkt som gör att dess platformsoberoende starkt kan ifrågasättas. Dessutom är bara delar av Bas klass biblioteket standardiserat. Så i praktiken är det låst till win32. Och använder mer systemresurser än motsvarande C/C++ program.pern skrev:Eller så titta lite på C#, vilket jag rekommenderar varmt
Ladda gärna ner Visual Studio Express Edition och testa lite.
Ladda Ner
> Python bytecompilerar allt så gott det går,
OK, ungefär lika bra (eller dålig) prestanda som Java då...
Jag har en 1.8 GHz laptop, och det är en märkbar skillnad i "stuns"
mellan vanliga applikationer (sannolikt skrivna i C) och rena Java
applikationer (i mitt fall NetBeans).
Hur som helst, Python är helt klart ett OK och trevligt språk/verktyg.
OK, ungefär lika bra (eller dålig) prestanda som Java då...

Jag har en 1.8 GHz laptop, och det är en märkbar skillnad i "stuns"
mellan vanliga applikationer (sannolikt skrivna i C) och rena Java
applikationer (i mitt fall NetBeans).
Hur som helst, Python är helt klart ett OK och trevligt språk/verktyg.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Tack för alla svar!
Har precis installerat Python och börjat testa. Började naturligtvis med:
Påminner lite om Matlab!
Tack för tipset kifkroker! Hittade tråden då sökfunktionen fungerade alldeles lysande: Länk
Har precis installerat Python och börjat testa. Började naturligtvis med:
Kod: Markera allt
print "Hello World"

Påminner lite om Matlab!
Tack för tipset kifkroker! Hittade tråden då sökfunktionen fungerade alldeles lysande: Länk
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Nej, Java är nog inget att jämföra med. En betydligt mycket mer komplicerad VM. Betydligt mer stuns i Python isf.
Men en laptop på 1,8GHz går nog inte att jämföra med en normalpc idag.
Även om där är skillnad så väger produktiviteten och avsaknaden av felkällor lätt över för den lilla stunsen på din laptop.
Men en laptop på 1,8GHz går nog inte att jämföra med en normalpc idag.
Även om där är skillnad så väger produktiviteten och avsaknaden av felkällor lätt över för den lilla stunsen på din laptop.