En verkstadsugn har jag länge velat ha för att kunna gjuta i smältlim, böja plexiglas och kanske smälta plast m.m. Denna versionen (1,9) är mest ett test på styrelektroniken, sen kommer jag bygga en större ugn med stenull som issolering m.m.. Men jag började med att göra några tester med smältlims gjutning, och här är bilderna:
Jag började med att göra en form av bakplåtspapper och lägga i en LED och en IC-krets. Sedan la jag lite smältlim i och ovanför den.

En 20w hallogen lampa får vara värmekälla. (ensålänge dirrekt inkopplad till matningsspänningen.

Tände lampan och satte ner en termometer.

Strax under 70grader C började limmet smälta (på kjell står det 85grader).

Efter ungefär en kvart efter att jag startade den hade allt lim smält och runnit ner, det mesta utanför formen.. Så jag fylde på och satte in den igen.

Ungefär 10min senare kollade jag igen, formen va nu fyld.

Men ni kanske redan har gissat varför det kan bli lite problem med denna ugnen? Hmm.. Vad använder jag den till? - Att smälta smältlim, Vad är den gjord av? - Frigolit och plast limmade ihop med smältlim..

På bilden ser man att den börjar rasa ihop lite pga. att smältlimmet i skarvarna lossnar..

Limmets konsistens påminner lite om något jag inte riktigt kan komma på vad..

Limklumpen är utplockad ur formen.

Framifrån

Och med LED'n tänd.

-----------------------
Bygget på elektroniken till ugnen börjar.
En PIC16F877A inkopplad till en RS-link (MAX232) och vidare till datorns serie port. Lite andra komponenter runt om också, bla en 19Mhz kristall.

Hallogen lampan har nu fått sälskap av en analog temperatursensor från Microchip. Den är kopplad till en AD ingång på PIC'en som jag kör i 8-bitars upplösning vilket ger att 1grad blir en bit (19,5mV).

Ugnen är uppstartad och håller på att värma upp sig.

Enligt databladet skulle jag subtrahera resultatet i PIC'en med 21 för att få det rätt, men jag tog -22 så blev det exakt rätt enligt min sprittermometer.

Temperaturen plottas in på datorn i realtid. (Programmet är ett gratisprogramm avsett för basicstamp). Skalan på höjden är grader C, och skalan där nere är sekunder.

Lite senare. Jag startade logga när den var på 48grader precis när jag drog ut strömmen. Man ser att den dyker ganska fort då och sedan jämnas ut lite mera, och sedan dyker den rakt ner (nästan) när jag öppnade locket på lådan. Spiken som går rakt upp i slutet kommer när jag kopplar in lampan, men det går nog att lösa med lite fler kondingar..

Så.. Vad tycker ni? Fortsättning kommer om ett tag.
Mvh