L298N<- Dubbla Hbryggor!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anton

L298N<- Dubbla Hbryggor!

Inlägg av anton »

Vad ska man mata en L298N med för nått?.L298N innehåller ju två Hbryggor som klarar 4A om jag minns rätt.. Och för varje motor så finns tre "matpinnar"
Bild
Hur ska jag mata dessa ingångar?.. PWM signalerna i "Enable motor 1/2" och hög/låg på "Direction A/B,A/B"?? Funkar de så.. för denna drivkrets verkar ju suberb..
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

jupp, bara att mata på :P Jag vet inte om du sätter dir A och B till 1 samtidigt men det lär väl stå i databladet? Du skulle kunna sätta en inverterare mellan A och B för att bara använda 1 utgång från styrkretsen. En 1a kör motorn framåt och en 0a kör den bakåt.

Jag har 293 här nånstans som jag använde till gräsklipparen. Den fungerade utmärkt. Dock körde jag inte PWM för jag kunde inte det då. Står kanske i databladet vilken frekvens den klarar.
anton

Inlägg av anton »

8) låter bra.. Blev inte så mycket klokare av databladet tyvärr..
http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/1773.pdf

Där är den om nån vill kika igenom det. ni kanske blir mer klokare av det än jag..!

MAXIMUM RATINGS

VS power supply 50V
VSS logic supply voltage 7V
Vi,Ven input and enable voltage -0.3 to 7V

Lite siffror..men jag kunde inte hitta nått om PWM eller så..? :?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

s6 i databladet har du fuktionsdiagrammet.

Det smidigaste är ju att sätta in inverter på ena styrsignalen för att ståra varje brygga med tå signaler, PWM (enable) och direction ( Input1 + inv[Input2] ).

Input1 = 0, Input 2 = 0
och
Input1 = 1, Input 2 = 1

har nämligen samma funktion; dynamisk broms (kortsluten motor)
anton

Inlägg av anton »

Vad gör invertern igentligen?..delar den signalen till två så man styr båda ingångarna med en signal?. Så jag ska koppla enligt Fig.6 (Bidirectional DC motor Control)?. Då matar jag ju pin.10,12 med ettor och nollor och pin.11 med en etta eller en nolla.. men vad ska jag göra med pin.15?.. den går via en resistor till GND..men innan resistorn så äre en kabel som ska till "to control board"..??..
Man verkar ju enbart behöva 4st dioder(4148??), 1resistor (1K?) och två kondningar(100nF)..Låter billigt o bra..
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

om du använder inverter försvinner en funktion, fast motor stop, men den behöver du nog inte så det är lättare med inverter. Grejjen är att input1(direction A) ska ha en 1a och input2 (direction B) ska ha en 0a för att motorn ska gå framåt. Om du skickar en 1a på input1 och har en inverter till input2 så blir den automatiskt 0. Tvärtom när du sätter en 0a på input1.

Med sensepinnarna ska du kunna mäta strömmen genom motorn med en A/D i styrelektroniken men jag tror att det inte behövs. Det är så att man sätter ett väldigt lågt motstånd mellan senseA och jord för att sedan mäta spänningen över det motståndet. Du vet U = I*R. Om du inte ska mäta kan du koppla senseA och senseB till jord direkt.

Du matar motor power med spänningen motorn behöver och logic reference med 5V. Dioderna ska nog vara lite starkare än 4148. Vet inte riktigt vad det ska vara för sort men såna här: "The external bridge of diodes D1 to D4 is made by
four fast recovery elements (trr <= 200 nsec) that
must be chosen of a VF as low as possible at the
worst case of the load current." :)

Tänk på: "Turn-On and Turn-Off : Before to Turn-ON the Supply
Voltage and before to Turn it OFF, the Enable input
must be driven to the Low state"

Kanske hjälper dig lite iaf
anton

Inlägg av anton »

tack tack..nu vet ja va en inverter är också.. nu måste jag bara hitta en som passar.. passar denna--> 73-620-64 (elfa)??. och kopplar man då tex

|> = inverter.. kolla på 73-620-64 på elfa så ser du va ja menar med triangeln..finns ju 6st "trianglar" i en 73-620-64.. vad jag fattar så är EN triangel EN inverterare?
Ignorera punkterna i mitt schema!!

Kod: Markera allt

..........+--|>------ INPUT 2
..........|
I/O-------+----------INPUT 1

Usch va ja röjer på att rita scheman i textformat! 8) :lol:
anton

Inlägg av anton »

Denna diod verkar passa.. kostar lite men :( !

70-218-50 (elfa)..->heter>10ETF10/IR

Trr - 310ns
Vf - 1,33v

Är de lagoma siffror lr finns de nån närmare 200 i Trr? och är 1,33 Vf för mkt?.de skulle ju va så lite som möjligt..
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Angående inverteraren så stämmer det bra att en triangel är en inverterare. Det betyder också att du kommer få 4st över att leka med :D

Jag antar att det var 4069 du länkade till. Det är en "hex inverter". Hex betyder 6, dvs att det är 6st inverters i en kapsel.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Närmare bestämt en triangel med en liten cirkel i spetsen

Nyttigt: http://computer.howstuffworks.com/boolean1.htm

:wink:
anton

Inlägg av anton »

Jaja.:)..hittade inget tecken som kunde representera cirkeln bara:P..Men den där sidan va bra $tiff:P.. nu har ja idag lärt mej två nya saker inom el :wink: ... helsike va saker man lär sej här på svenska elektronikforumet:P... så då har jag alltså 6st inverterare i en 73-620-64.. då får jag ju 4st inverterare över också..aja.. nu ska nog de hela gå bra ska ni se..tack för hjälpen.. återkommer troligen med fler frågor! :doh:
Skriv svar