Jag har provat med att bygga ihop en ultraljudbaserad vindhastighetsmätare. Den är baserad på denna kopplingen. Den enda jag lyckats mäta med den är ljudets hastighet. Vindens hasigheten är för liten för att överrösta alla störningar. För att göra det noggrannt behövs nog lite mer avancerad elektronik och signalbehandling...
Men, istället för att krångla till ultraljuds metoden, borde det inte gå att göra någon termisk lösning istället?
Har funderat lite på detta:

Elementet i mitten värms upp till 90 grader eller så (med reglering av effekten för att kompensera för avkylning). I stillastående luft har båda temperaturgivarna samma temperatur, men när det blåser från ena hållet kyls den ena givaren av en aning mer än den andra. Genom att jämföra givarnas temperatur får man direkt reda på riktningen. Jag har hittat att metoden används i minimala flödessensorer, men inga exempel på "större" givare...
Tror ni att det är genomförbart? Jag har en känsla av att temperaturskillnaden blir för liten när hastigheten ökar och den lilla värmen från elementet blandas med för mycket kall luft...
Finns det några andra sätt att mäta riktningen?