Ljud försvinner i windows XP

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Ljud försvinner i windows XP

Inlägg av MadModder »

Jag har Windows XP Pro svenska med SP2. Ljudkortet är ett SB Live Value.
På sista tiden har fler och fler standardljud försvunnit, och ersatts av högtalarpip, precis som det blir om man inte har något ljudkort alls. Från början var det bara det vanliga "plinget" som byttes mot ett pip, men nu är det alla varningsljud. Högtalarikonen i verktygsfältet har försvunnit, och går inte att få fram. Det går alldeles utmärkt att spela upp musik och så via standardkanalen "SB Live Wave000" som det alltid stått i inställningarna för ljudenheter. Har provat att installera om drivrutinerna, men det har inte hjälpt.

Hade likadant för några månader sen, och då valde jag att reparera windows med installationsskivan. Det gick ju vägen men det var ett helsike att få till allt efteråt, då alla uppdateringar försvinner. Skulle vilja undvika detta.
Går jag in i kontrollpanelen -> Ljud och väljer att spela upp alla meddelandeljud, så går detta också alldeles utmärkt. Men när windows själv ska spela upp ljud vid de olika meddelandetillfällena, ja då är det som sagt bara PC-högtalarpip.

Någon som har någon idé?

Jag har NOD32 antivirus, spybot search&destroy samt adaware. Inget rapporterar något konstigt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kolla att du har administratörrättigheter, mina föräldrars dator fick installerat ett root-kit och en massa saker blev konstiga...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det finns bara ett konto, och det är admin, vilket jag kör med.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Hur är det med msn-ljudet jag brukar skicka då? Funkar dom? Bra att veta för min del ;)

Annars om man ska vara lite mer seriös. Några konstigheter i enhetshanteraren?
hijackthis kanske hittar något konstigt? Även testat att skanna virus och konstigheter i felsäkertläge?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo alla ljud som enskilda program ger ifrån sig fungerar bra. Det är bara alla standardljud som inte funkar. T.ex när man trycker på en ogiltig tangent, eller försöker skriva fler tecken i en ruta än vad man får, eller om man stavar fel på något i "kör"-fältet, eller när en gul pratbubbla ska säga "plopp" nere i verktygsfältet mm. Då blir det bara "BEEP" nere från golvet. :P

AVG Anti rootkit hittar inget heller.

[edit]
Av någon outgrundlig anledning kom högtalarikonen fram igen, men pipen fortsätter.
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

inte för att det löser ditt problem men du kan bli av med beepet såhär:
enhetshanteraren (kör: devmgmt.msc) > visa > visa dolda enheter > icke plug and play enheter > högerklick på beep > avaktivera/avinstallera
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

hade nästan samma fel på min gamla dator, ljudet bara försvann och gick inte att få igång utan omstart, då funkade allt direkt igen.

Näör jag googlade på problemet visade det sej att ett antal andra hade samma problem med just SB live (jag hade också ett sådant), så även om dom öåter ok är jag ganska skeptisk till dom korten numera.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Men sedan måste man komma ihåg att det finns massor med olika SB Live-kort.
Jag själv har 7st som har olika drivers och egenskaper.

Sedan har ju förstås inte just ljudkortet särskillt mycket att göra med att ljudet kommer från systemhögtalaren. Det är en *helt* annan sak om ljudkortet bara slutar att spela upp ljud.

Jag känner inte igen MadModders problem men har försökt komma på vad det beror på. Men jag kan liksom inte komma på något logiskt. Det har mest blivit tankar typ "Ah, det beror nog på.. eh, nä det går inte.." :D

Knasigt problem hur som helst. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag ägnade nån timme igår åt att leta efter just mitt fel. Visade sig att det är en hel del som har/haft detta. Alla svar var av den nivån att "Stäng av pipet" som exemplet ovan. Eller att man skulle gå in och definiera default beep i registret mm. Men det har ju såklart inte hjälpt. Jag har stängt av pipet, men det piper ändå. Från början var det bara standardplinget som byttes ut. Det blev fler och fler ljud som byttes, av sig självt! Första gången kraschade dessutom IE och Outlook ihop alldeles, så jag var tvungen att installera Firefox. Så det är något i Windows som inte är som det ska. Att bara dölja problemen och glömma dem är inte riktigt min stil...

[edit] Messenger ville inte logga in, så jag knåpade ett tag. Till slut fick jag tips om att sätta default MTU för PPPoE till lämpligt värde. Testade pinga lite paket av olika storlek, och kom fram till att 1500 var det högsta MTU som gick att ha utan att paketen fragmenterades. 1500 ska vara det som är inställt från början. Nåja tänkte jag och lade in det manuellt i registret ändå, och startade om. Messenger hoppade igång som om inget hänt. Dessutom kom högtalarikonen fram, och alla ljud fungerar. :P
Windows är inte riktigt som andra...
Får se hur länge det håller. :D
Skriv svar